Aanleg fietspaden valt stil

© Heleen Rodiers
De huidige Brusselse regering heeft nog maar zeven kilometer fietspad aangelegd. Dat is een pak minder dan in de vorige regeerperiode, toen er ruim zeventig kilometer fietspad bijkwam. De keuze voor gescheiden fietspaden en het afwerken van fietsroutes verklaart het verschil.

D e aanleg van fietspaden in het Brusselse gewest valt stil. Dat blijkt uit een schriftelijk antwoord van minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) aan Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A).

Sinds het aantreden van de regering-Picqué IV in juli 2009 is er nog maar 5,6 kilometer gescheiden fietspad aangelegd. Daar komen nog wat gemarkeerde fietspaden bij, 'befietsbare' busbanen en fietssuggestiestroken, maar telkens minder dan één kilometer. Dat brengt het totaal op 7,5 kilometer.

De cijfers staan in schril contrast met de vorige regeerperiode (2004-2009). Minister van Vervoer Pascal Smet (SP.A) wou van Brussel een echte fietsstad maken. In die periode is 73 kilometer fietspad aangelegd. In de eva­luatie van Fietsplan I staat ook hoe die eruitzien: 10 kilometer ge­scheiden en 23 kilometer gemarkeerd fietspad, 6 kilometer busbaan en 34 kilometer fietssuggestiestrook.

De huidige regering-Picqué is nog maar halverwege, maar het lijkt haast onmogelijk om die resultaten nog te halen.

Andere prioriteiten
Er zijn verklaringen voor het grote verschil, en die zijn niet zozeer budgettair. Onlangs kondigden minister Grouwels en staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) nog aan dat Brussel dit jaar 13 miljoen euro zal investeren in fietspaden. Dat is een record.

De verklaring voor het lage cijfer ligt in een andere beleidskeuze. Minister Grouwels heeft ervoor gekozen om de Gewestelijke Fietsroutes (GFR) prioritair af te werken. Zo staat het in het regeerakkoord. Tegen 2014 zullen nagenoeg alle GFR's klaar zijn. GFR's brengen fietsers op een comfortabele manier van de ene wijk naar de andere. Daarbij worden gevaarlijke punten weggewerkt, maar veel fietspaden levert dat niet op.

Een andere beleidskeuze van de ministers Grouwels en De Lille is om vrijliggende fietspaden te verkiezen boven geschilderde fietspaden. De aanleg daarvan kan jaren aanslepen, omdat die meestal samenhangt met de volledige heraanleg van de weg. Aan werk ontbreekt het overigens niet. Slechts één derde van de gewest­wegen heeft vandaag al een fietspad.

Tot slot is het zo dat de gewestwegen waar het makkelijkst een befiets­bare busbaan kon worden aangelegd, al aangepakt zijn. De moeilijkere gevallen, zoals de Elsensesteenweg of de Franklin Rooseveltlaan, blijven over. Daartegenover staat dan weer dat er aan de Kruidtuinlaan erg snel een fiets-/busbaan zou kunnen bijkomen, maar dat die om een of andere bizarre reden maar niet uitgevoerd geraakt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?