App en overzichtsborden voor gewestelijke fietsroutes

© Kabinet Pascal Smet

<p>Fietsersverenigingen en Brussel Mobiliteit klagen al langer aan dat het gewestelijke fietsroutenetwerk te onbekend is. Bevoegd minister&nbsp;Smet (SP.A) geeft daar nu gehoor aan. Hij laat&nbsp;overzichtsborden plaatsen aan bij de start van elke route, net als op belangrijke kruispunten. Er komt ook een app met de fietsroutes.&nbsp;</p>

<p>Het gewestelijk fietsroutenet werd al bedacht in 1993, maar slechts de helft van de geplande rustige fietsroutes zijn afgewerkt. De andere helft heeft sinds een jaar ook wegwijzers, maar zonder enige verdere uitleg. Die zien er zo uit <em>(Lees verder onder het beeld):</em></p>&#13;
&#13;

© Brussel Mobiliteit

&#13;
&#13;
<p> </p>&#13;
&#13;
<p> </p>&#13;
&#13;
<p> </p>&#13;
&#13;
<p> </p>&#13;
&#13;
<p> </p>&#13;
&#13;
<p> </p>&#13;
&#13;
<p> </p>&#13;
&#13;
<p> </p>&#13;
&#13;
<p> </p>&#13;
&#13;
<p>“Dankzij de nieuwe overzichtsborden zullen mensen de gewestelijke fietsroutes kunnen herkennen en gemakkelijker kunnen volgen”, zegt Smet. </p>&#13;
&#13;
<p>De minister geeft toe dat hij zo ingaat op een vraag die al langer leefde bij zijn administratie en de fietsverenigingen. Ook een groepje brainstormers tijdens de eerste Cyclehack vond het onbekende fietsnetwerk een pijnpunt en werkte daarom een grafische kaart ervan uit. Smet nodigde hen meermaals uit op zijn kabinet.</p>&#13;
&#13;
<p>“Ons basisidee was dat je nu niet direct iets kunt met het gewestelijk fietsroutenetwerk”, zegt Eric Gijssen van Bike Brussels Better, zoals het Cyclehackproject rond de GFR’s werd gedoopt. De Cyclehackers fietsten de hele route 1 af, en plakten op een paar belangrijke kruispunten schematische kaartjes. Die zijn recent pas weggehaald. </p>&#13;
&#13;
<p>“Ik ben een fervent fietser maar gebruikte die routes ook niet, hoewel het wel vaak de interessantste trajecten zijn om met de fiets te volgen", zegt Gijssen. "Brusselse fietsers hebben vaak hun vaste routes naar werk of huis, en daar zitten soms stevige stukken bergop of bergaf in.” </p>&#13;
&#13;
<p><strong>Klok in het plan</strong><br />&#13;
Sommige aspecten van het GFR-systeem zijn heel goed bedacht, vond Bike Brussels Better. "Zo hebben we bijvoorbeeld ontdekt dat er een klok zit in de genummerde routes, met route 12 die naar het noorden loopt en route 6 naar het zuiden. Daar zouden ze qua reclame iets mee kunnen doen.”</p>&#13;
&#13;
<p>Maar nu is het netwerk te onbekend, en de bestaande pdf op de website zo zwaar dat downloaden op je telefoon niet lukt, merkten de Cyclehackers. Daarom vroegen ze op geregelde plekken overzichtskaarten, iets waar minister Smet nu op ingaat. Zowel de app als de overzichtsborden komen er volgens het kabinet in de loop van 2017.</p>&#13;
&#13;
<p>Voor een controle van de bestaande routes en wegwijzers doet het Gewest beroep op <a href="/nl/node/125019">vrijwilligers van Gracq en de Fietsersbond, die een deel van het net 'adopteren'</a> en het zullen melden als ze gevaarlijke situaties of ontbrekende signalisatie op hun deel van de route zien. Na een opleiding gaan de vrijwilligers in september aan de slag. </p>&#13;

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?