Arau: ‘Tunnels onder Meiser zullen autoverkeer versterken'

© Bart Dewaele

Stadsvereniging Arau ziet het plan van minister van Mobiliteit Smet (SP.A) voor een tram- en autotunnel onder het Meiserplein niet zitten. “Het Reyersviaduct afbreken om het wat verder weer op te bouwen als tunnel, dat houdt geen steek.”

Smet gaf vrijdag in het parlement tekst en uitleg bij de regeringsbeslissing om het Reyersviaduct af te breken. Die werkzaamheden moeten klaar zijn op het moment dat even verder de werken aan het Meiserplein voor een nieuwe tram- en autotunnel beginnen.

Maar volgens Arau (L’Atelier de Recherche et d’Action Urbaines) zullen de tunnels het autoverkeer in de stad versterken.

“Het Reyersviaduct afbreken om het wat verder weer op te bouwen als tunnel, dat houdt geen steek”, klinkt het. Arau spreekt van een voorbijgestreefde en antistedelijke visie "met een faraonische kostprijs van 250 miljoen euro".

“De regering moet absoluut afzien van dit project. Het strookt niet met het Iris II-plan (om het autoverkeer terug te dringen met 20 procent, red), en het draagt evenmin bij tot de levenskwaliteit, want het verplaatst enkel de problemen.”

Arau wil dat het plein aansluit bij een systeem van stadsboulevards en publieke ruimte waar zwakke wegverbruikers en het openbaar vervoer voorrang krijgen.

Eerder uitte Ecolo al gelijkaardige bewaren. “Maar die tunnels zullen ons net toelaten om een heel ander Meiserplein uit te tekenen”, zei Smet toen in een reactie. “Meiser moet een plein worden waar mensen elkaar versieren, wat ten slotte het doel is van een plein.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?