Autoluw Ter Kamerenbos doet steigeren

De Stad Brussel wil het autoverkeer in het Ter Kamerenbos terugdringen. Buurgemeenten Ukkel en Elsene zien dat niet zitten. De Waterloosesteenweg zal dan helemaal dichtslibben, klinkt het bij Ukkel. Elsene wil het bos en de Louizalaan graag mee beheren. Brussel belooft overleg.

Voetgangers en fietsers moeten veel meer ruimte krijgen in het Ter Kamerenbos. Het is een van de voorstellen in het gemeentelijk mobiliteitsplan van Brussel.

De verkeersconfiguratie die nu al in het weekend en in de vakanties al bestaat, zou in de toekomst alle dagen gelden. Enkele wegen, vooral langs de kant van de Rooselveltlaan, worden voorbehouden voor recreatie en fietsers. Anderen worden permanent tweerichtingsstraten (vandaag zijn de verkeersassen allemaal eenrichtingsstraat).

Racecircuit
"Zo willen we de snelheid van het verkeer terugdringen," zegt schepen van Mobiliteit Christian Ceux (CDH). "Veel mensen beschouwen het Ter Kamerenbos als een racecircuit en dat willen we niet meer. Mensen moeten hier probleemloos met hun kinderen kunnen komen."

Daarnaast zouden er fietsparkings komen en betere fietsverbindingen dwars door het bos. Het verkeer moet ook trager op de Rooselveltlaan en er zou een pendelparking komen bij het station Boondaal.

Maandagavond interpelleert oppositiepartij MR over de plannen. De Franstalige liberalen hebben kritiek op het plan van de meerderheid. "De snelheid beperken is een goed idee want nu kan men tot 100 km/uur rijden," zegt gemeenteraadslid Geoffroy Coomans de Brachère. "Zo wordt het verkeer echter enkel verplaatst naar Elsene en Ukkel. Brussel neemt niet zijn verantwoordelijkheid maar reageert egoistisch."

De voorbije maand konden bewoners en instanties hun bedenkingen kenbaar maken. Ukkel en Elsene, twee gemeenten die aan het Ter Kamerenbos grenzen, maakten hun bedenkingen over aan het Brussels stadsbestuur.

Erfenis van Leopold II
"Het plan is een aberratie," zegt Marc Cools (MR), schepen van Mobiliteit in Ukkel in Le Soir. "Ik ben niet tegen het inperken van het autoverkeer maar onze gemeente is heel slecht bediend door het openbaar vervoer en dus nemen mensen de auto. Als het bos dicht gaat, komt al het verkeer op de Waterloosesteenweg terecht. De Stad zou beter de snelheid van het verkeer aanpakken en de wegen beter onderhouden."

Willy Decourty (PS), burgemeester van Elsene, is kwaad omdat zijn gemeente niet vooraf is geconsulteerd door de Stad. "De voorstellen in het mobiliteitsplan zullen meer kwaad dan goed doen," zegt hij in de krant. "Wij willen overleg over het beheer van het bos en de Louizalaan. Wij ondergaan nog altijd de erfenis van Leopold II. Eigenlijk moeten we de gemeentegrenzen herzien. Elsene zou de Louizalaan terugkrijgen zodat de gemeente niet langer in twee wordt gesneden."

De Stad Brussel toont intussen begrip voor de argumenten van Ukkel en Elsene en belooft meer overleg. "We moeten er voor zorgen dat er meer openbaar vervoer komt, zeker in Ukkel," aldus nog Ceux. "De uiteindelijke bedoeling is minder autoverkeer en meer openbaar vervoer."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?