© Cammaert
De Stad Brussel heeft haar eerste gemeentelijke mobiliteitsplan bekend gemaakt. De nadruk komt op voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Een lussysteem moet doorgangsverkeer ontmoedigen.

De Stad Brussel kreeg de voorbije decennia zware kritiek te verwerken omwille van haar logge mobiliteitsbeleid. Burgemeester Freddy Thielemans (PS), bijna twaalf jaar in het zadel, kondigt nu een ommezwaai aan. "De mobiliteitssituatie van vandaag is niet langer houdbaar," zegt hij. "Een mentaliteit van 'alles voor de auto' kan niet meer. Zelfs in een land als de Verenigde Staten stappen ze daar van af."

Het nieuwe mobiliteitsplan van de Stad Brussel geeft daarom voorrang aan voetgangers, fietsers en een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer.

Het doorgangsverkeer van auto's door het centrum wordt een halt toegeroepen. "We willen werken met een lussysteem als in Gent (waar het in 1987 gelanceerd werd, red.)," zegt Thielemans. "Auto's moeten de Kleine Ring gebruiken en dan via lussen naar de parkings in het centrum geleid worden. Van Rogier naar het Zuidstation rijden dwars door het centrum zal niet meer mogelijk zijn. Voorwaarde is wel dat we de doorstroming op de Kleine Ring verbeteren."

Een andere maatregel om de autodruk te verminderen is dat de stad de parkeerplaatsen op de openbare weg bij voorrang voor de buurtbewoners te voorzien. Pendelaars moeten zich dan tot betaalparkings wenden, of het openbaar vervoer nemen vanaf transitparkings.

'Koningin Fiets'
Om het openbaar vervoer ter wille te zijn komen er meer busbanen. Die moeten mogelijk gemaakt worden door meer eenrichtingsstraten aan te leggen, naar het model van de Wolvengracht en de Arenbergstraat. Verder wil het stadsbestuur van de fiets de 'Koningin van de stad' maken. Concreet betekent dat dat 15 procent van de verplaatsingen tegen 2020 met de tweewieler moet gebeuren. Dat is overigens nog steeds minder dan de gewestelijke doelstelling: die wil 20 procent fietsverkeer tegen datzelfde jaar.

Voorlopig gaat het wel alleen maar om woorden. "Dit moet onze leidraad zijn voor wat we willen bereiken tijdens de komende legislatuur wat betreft mobiliteit," zegt Thielemans. Het plan wordt gedurende de maand maart voorgelegd aan de Brusselse burger. Ook zijn er in Brussel en Laken infovergaderingen over het plan. Thielemans beloofde dat er met de opmerkingen van de burgers rekening gehouden zou worden.

Pendelparking op A12
Naast goede bedoelingen schuift de stad ook een aantal concrete maatregelen naar voor. Zo wil ze een pendelparking op de middenberm van de A12 in Heembeek. Een hoogwaardige busverbinding tussen de nieuwe woonprojecten in Neder-Over-Heembeek en het stadscentrum en de omvorming van de hele wijk van de Squares tot zone 30. Eens metrolijnen 1 en 5 geautomatiseerd zijn, voorzien voor 2018, wil de Stad ook de Wetstraat herleiden tot drie rijstroken.

Over het dossier van de centrale lanen bleef het stil. Thielemans liet zich wel ontvallen dat hij het Beursplein "idealiter verkeervrij" ziet. De stad wil zich niet laten vastpinnen op een timing voor een heraanleg. "Het hangt ook van externe partners af als Beliris," zei Thielemans daarover. In hoeverre de stad de voetgangerszone in het centrum wil uitbreiden, bijvoorbeeld met de Sint-Gorikswijk, moet nog bekeken worden.

Na de consultatie van de bevolking zal het stadsbestuur het mobiliteitsplan op de gemeenteraad brengen. Een concrete timing en tastbare maatregelen worden voorlopig nog niet naar voor geschoven. "De budgettaire situatie zal veel bepalen," klonk het.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni