Stalingradlaan wordt echte wandelpromenade

© brusselnieuws.be
24/01/2012
Het Brusselse stadsbestuur vormt de Stalingradlaan in het centrum om tot een echte wandelboulevard. Auto’s zullen voortaan niet meer van de Kleine Ring naar de Stalingradlaan kunnen. [+ simulatiebeelden]

Het Brusselse stadsbestuur wil van de Stalingradlaan, die enkele jaren geleden pas werd heraangelegd, nu ook een echte wandelpromenade of rambla maken, die een natuurlijke as vormt voor zwakke weggebruikers tussen Grote Markt en Zuidstation. Dat bleek bij de voorstelling van het wijkcontract Stalingrad.

De opmerkelijkste maatregel uit de plannen is ongetwijfeld het afsluiten van de laan voor het verkeer dat van de Kleine Ring komt. Op die plaats komt een plein.
De twee rijstroken van de Stalingradlaan worden overigens niet helemaal autovrij. Het lokale autoverkeer zal wel nog in de laan kunnen, maar dan enkel uit de richting van het Rouppeplein. Vlak voor de Zuidlaan - en het nog aan te leggen plein - worden de wagens via een lus teruggeleid richting Rouppeplein.

Parkeerplaatsen worden plantenperken
In de Stalingradlaan sneuvelen ook alle parkeerplaatsen die zich langs de middenberm - de Rosa Luxemburgdreef - bevinden. Ook in verschillende zijstraten verdwijnen parkeerplaatsen, waardoor het totale aantal parkeerstekken in de wijk met 139 eenheden wordt verminderd. Op de plaats van de vrijgekomen parkeerplaatsen langs de middenberm voorziet het stadsbestuur in plantenperken. Er komt ook nieuw stadsmeubilair en nieuwe verlichting.

Doorgaand verkeer vanaf de centrale lanen wordt zoveel mogelijk beperkt. Ook tussen het Rouppeplein en de Lombardstraat wordt de heraanleg doorgetrokken. Zo wordt de Zuidstraat tussen Rouppeplein en Bogaardenstraat eenrichtingsverkeer en van gevel tot gevel heringericht. "De laan wordt versmald en de voetpaden verbreed om de bevoorrechte voetgangersas tussen het Zuidstation en het centrum te verlengen. Op de parkeerplaatsen langs de Zuidstraat worden bomen geplant en in de buurt van het Rouppeplein wordt een cambiostation voor drie wagens ingericht", laat de Stad weten.

Het deel tussen de Bogaardenstraat en de Lombardstraat blijft eenrichtingsverkeer en wordt volledig heringericht (van voetpad tot voetpad) in dezelfde zin als het vorige deel.

Het prijskaartje van het project komt uit op 2,3 miljoen euro.

Op het nieuw aan te leggen plein plein komt wellicht ook een ingang naar een nog aan te leggen metro- en premetrostation dat het traject van de premetrotunnel logischer moet maken. Trams en metro's zouden elkaar er op verschillende niveaus kruisen. Het Gewest onderzoekt die piste momenteel.

Pas heraangelegd
De ingrijpende heraanleg van de Stalingradlaan komt er amper 6 jaar nadat de vorige heraanleg is afgewerkt. Was die dan zo'n mislukking? "We zien het eerder als een upgrade", zegt Willem Stevens, kabinetschef van schepen van Openbare Werken Ahmed El Ktibi (PS). "De vorige heraanleg wordt niet teniet gedaan, we bouwen er op voort. Dit wordt echt een grote verbetering voor fietsers en voetgangers."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni