Nieuw metrostation Stalingrad ter studie

© Emilio López-Menchero
Op termijn wil Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) het huidige premetrostation Lemonnier vervangen door een nieuw station onder de Zuid- en Stalingradlaan. Er zou ook een nieuwe tramtunnel komen onder de Fonsnylaan.

Minister Grouwels wil het traject tussen de premetrostations Anneessens en Zuidstation helemaal herbekijken. "Het is de bedoeling om de commerciële snelheid van de premetrolijnen 3 en 4 en van de tramlijnen 51 en 82 te verhogen," zegt de woorvoerder van Grouwels aan brusselnieuws.be. "Momenteel kruisen deze lijnen elkaar op gelijke hoogte (het kronkelende stuk tussen Zuidstation en premetrostation Lemonnier, red.) en dat zorgt voor heel wat vertragingen voor de reizigers." De kruising gebeurt in de zogenaamde Grondwettunnel. Die dateert van 1958 en is daarmee de oudste schakel in het Brusselse (pre)metronetwerk.

De vervoersminister lanceert nu een studie naar een nieuw stuk metrotunnel met een gloednieuw station genaamd Stalingrad. Daar zouden premetro en tram elkaar op verschillende niveaus kruisen. Dat moet vertragingen vermijden en ook de overstap vergemakkelijken. "De overstapmogelijkheden tussen premetro en tram zijn vandaag niet zo best, wat afstraalt op het reizigerscomfort."

Station Lemonnier is in zijn huidige staat ook ongeschikt om een zware metro te ontvangen, terwijl het nog altijd de bedoeling is om de lijnen 3 en 4 op termijn om te bouwen tot een volwaardigte metro.

Tunnel onder Fonsnylaan
Om het nieuwe station mogelijk te maken moet ook een nieuw stuk metrotunnel worden aangelegd tussen station Anneessens en het Zuidstation, parallel met het bestaande traject van de lijnen 3 en 4. De nieuwe tunnel zou gedeeltelijk onder geklasseerde gebouwen lopen. Voor de tramlijnen 51 en 82 moet een nieuwe tunnel onder de Fonsnylaan, van de halte Zweden tot de Zuidlaan, voor aansluiting op het nieuwe station Stalingrad zorgen.

Grouwels voorziet dit jaar 1,5 miljoen euro voor de studie naar het nieuwe station met bijhorende tunnels. De studie loopt nog tot 2014.

In maart begint Mobiel Brussel overigens met de bouw van een nieuwe toegang tot de metroperrons van het Zuidstation langs de kant van de Fonsnylaan. Die ingreep, ter waarde van 2,4 miljoen euro, moet de overstap tussen de metro en de tramhalte aan de Overdekte Straat vergemakkelijken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?