Autoluwe Elsensesteenweg in drie zones

Het wordt stilaan duidelijk hoe de autoluwe Elsensesteenweg er zal moeten uitzien. Drie aparte zones moeten de levenskwaliteit verbeteren, de winkelzone versterken en de busverbinding optimaliseren. In mei beginnen de ondergrondse werken, in augustus volgt de bovengrondse aanleg.

Dinsdagavond vond een infovergadering plaats over de heraanleg van de Elsensesteenweg, van de Naamsepoort tot aan het Fernand Cocqplein. Die moet vanaf maart 2018 autoluw worden.

Dat wil concreet zeggen dat van maandag tot zaterdag, van 7 tot 19 uur, het doorgaand verkeer wordt geweerd. De zone wordt voorbehouden voor wandelaars, fietsers, taxi’s en bussen. Buurtbewoners zullen dankzij de camera’s met nummerplaatherkenning wel nog met hun wagen toegang krijgen, net zoals leveranciers. ’s Avonds wordt ook doorgaand verkeer toegelaten.

Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) deed gisterenavond het volledige plan uit de doeken voor de buurtbewoners. De Elsensesteenweg wordt van de Naamsepoort tot Fernand Cocq in drie zones ingedeeld, zoals je op onderstaande afbeelding kan zien. (lees verder eronder)

Zone A loopt van de Naamsepoort tot de kruising van de steenweg met de Koninklijke Prinsstraat. Die zone voorziet een brede vrije ruimte, waar de bus gemakkelijk kan doorrijden en waar veel plaats is voor voetgangers en fietsers. In deze zone staat vooral de opwaardering van de lokale handel centraal.

De tweede zone loopt van de Koninklijke Prinsstraat tot de kruising met de Opperstraat. Die zone moet een mix worden van handelszaken, scholen, cultuur en horeca en een geleidelijke overgang worden naar het Fernand Cocqplein.

Het Fernand Cocqplein, de derde zone, zal als multifunctionele ruimte volop inzetten op ontspanning, terrassen en de diensten van het gemeentehuis. De groene toets komt er door de aanplanting van bomen.

Minister Smet benadrukt dat hij op mobiliteitsvlak zoveel mogelijk flexibiliteit aan de dag wil leggen. Zo moet de gelijkvloerse inrichting van de straat zorgen voor een vlotte doorstroom van de bussen, komen er geen of weinig fysieke hindernissen in het straatbeeld en blijven er nog steeds mogelijkheden om dwarsstraten en verkeerslussen aan te passen naargelang de noden. Er komt overigens geen asfalt, wel betonplaten met een steenafwerking voor de bussen.

Maximumsnelheid: 20 km/uur
De auto’s die wel binnen mogen, worden gecontroleerd door camera’s met nummerplaatherkenning. Diezelfde camera’s zullen ook de maximumsnelheid van 20 kilometer per uur controleren, ook ’s avonds en ’s nachts wanneer doorgaand verkeer wel is toegelaten.

Het openbaar onderzoek loopt vanaf 13 februari en wordt afgesloten op 14 maart. In mei zouden de werken door Vivaqua moeten starten om de riolering en de watervoorziening aan te passen. In augustus wordt de steenweg bovengronds heraangelegd. In maart 2018 zouden de werken moeten afgerond zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?