Beci: 'Files kosten 511 miljoen euro'

© Bart Dewaele
De Brusselse werkgeversorganisatie Beci heeft berekend dat de files in Brussel jaarlijks 511 miljoen euro kosten aan de maatschappij. Beci pleit voor een kilometerheffing voor personenwagens.

Om de kost te berekenen, ging Beci ervan uit dat een uur arbeidstijd 11,72 euro waard is. In totaal staan alle automobilisten samen 32 miljoen uur in de file. Met dagelijks 400.000 wagens op de Brusselse wegen, levert dat een tussentotaal op 357 miljoen euro. Met vervuiling en ongevallen erbij komt Beci bij een uiteindelijke kostprijs van 511 miljoen euro. Dat bericht Le Soir.

"Het is dan ook niet verwonderlijk dat zeven op de tien bedrijven overwegen om Brussel te verlaten omwille van de slechte mobiliteit", zegt Xavier Dehan, verantwoordelijk voor het kenniscentrum van Beci.

In een witboek voor een efficiënte mobiliteit, roept de organisatie politici en openbaarvervoermaatschappijen op om snel oplossingen te vinden. Beci pleit onder meer voor een versnelde komst van het Gewestelijk Expresnet (GEN) en een kilometerheffing voor personenwagens. "De nieuwe treinstellen staan te wachten in de stelplaatsen en drie lijnen zijn al klaar: waarom wachten we tot 2023?" Daarbij moet volgens Beci ook aan transitparkings gedacht worden.

Maar de werkgevers zien ook andere maatregelen. "De nieuwe generatie is minder gehecht aan de auto", zegt afgevaardigd bestuurder Olivier Willockx. "Bedrijven zouden daarop kunnen inspelen door hun extralegale voordelen te herbekijken en bijvoorbeeld een huurtoelage aan te bieden voor wie in Brussel woont in plaats van een bedrijfswagen."

'Weg van het alles-voor-de-auto'
Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) heeft wel oren naar de suggesties van Beci. Hij noemt ze "evenwichtig, realistisch en weg van het alles-voor-de-auto. We zullen het witboek met veel interesse lezen." De Lille verheugt zich ook over het feit dat de werkgevers voorstander zijn van een kilometerheffing.

De stellingen van Beci sluiten in zijn ogen aan bij het beleid van het Gewest om de autodruk te verminderen en meer plaats te maken voor fietsers en openbaar vervoer. "De regering vraagt al heel lang om de frequentie van de treinen op de afgewerkte GEN-lijnen zo snel mogelijk op te trekken tot een trein om het kwartier om een alternatief te bieden voor de auto."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?