Beursplein 100 procent autovrij

Het plein voor de Beurs wordt volledig autovrij en de huidige autovrije zone wordt dubbel zo groot. Dat heeft het Brussels stadsbestuur bekend gemaakt op de voorstelling van de grote lijnen van het nieuwe circulatieplan.

De Stad wil zoals bekend werk maken van een autovrije zone van het De Brouckèreplein tot aan de Beurs. Vrijdag presenteerde het schepencollege de grote lijnen van het verkeersplan dat dit mogelijk moet maken. Alle details zullen wellicht pas in maart duidelijk worden, maar verschillende belangrijke elementen komen nu al duidelijk naar voor.

Zo is het nu zeker dat het Beursplein en enkele aanpalende straten helemaal autovrij worden. Eerder luidde het nog dat het studiebureau overwoog om autoverkeer langs de Ortsstraat en een stukje van het Beursplein te leiden. Over dat aspect was volgens meerderheidspartij SP.A het meeste discussie binnen het college.

"Voor ons is een autovrij Beursplein dé sleutel tot het doorknippen van het transitverkeer in de Vijfhoek", zegt schepen Ans Persoons (SP.A). "Door naast het Beursplein ook aanpalende straten autovrij te maken, creëren we een prachtig, majestueus plein in het hart van de Stad."

Ook in de Sint-Jacobswijk worden verschillende straten autovrij gemaakt. "In totaal wordt de voetgangerszone in het centrum dubbel zo groot", zegt schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD), die het verkeersplan voor haar rekening nam. Door de herschikking zullen ook de trajecten van bussen herbekeken moeten worden. De eindhaltes wil de Stad concentreren op twee plaatsen.

De heraanleg moet in 2015 van start gaan. Als einddatum van de werken wordt 2017 naar voor geschoven. De totale kostprijs is nog niet duidelijk, maar Beliris betaalt de heraanleg van de centrale lanen, de Stad de rest.

Ampe: 'Winkelhoofdstad van Europa'
Het stadsbestuur - en met name de liberalen - hameren erop dat het plan voor een heropleving van de handel moet leiden. "De handel is vandaag aan het creperen in het centrum", zegt eerste schepen Alain Courtois (MR). "Brugge en Gent hebben getoond dat een grondige aanpak van het centrum daar verandering in kan brengen."

Els Ampe benadrukte dat het plan Brussel ook op weg moet zetten om winkelhoofdstad van Europa te worden.

Burgemeester Mayeur wijst erop dat het plan gedragen wordt door het hele college.

Parkeerroute
Een centraal element van het nieuwe plan wordt de parkeerroute, die verschillende wijken moet verbinden en rond de autovrije zone loopt. Meer over de parkeerroute en de nieuwe ondergrondse parkings leest u hier.

Nieuwe centrale lanen

Het Beursplein wordt helemaal autovrij en de voetgangerszone in het centrum wordt de komende jaren dubbel zo groot. Dat heeft het Brussels schepencollege beslist. Om de binnenstad bereikbaar te houden komen er extra ondergrondse parkings en een parkeerroute. De werken, die in 2015 zouden beginnen, moeten het centrum een nieuw elan geven.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?