Bral: 'Metro is geen oplossing op korte termijn'

© Wikipedia
Schaarbeek kan niet nog eens 9 jaar wachten op een metro. De gemeente heeft nood aan mobiliteitsoplossingen op korte termijn. Dat zegt de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral). De stadsvereniging pleit voor een opwaardering van tram 55. Burgemeester Bernard Clerfayt (FDF) vraagt een metrostation in Helmet.

Beetje bij beetje maakt de Brusselse regering werk van een metrolijn naar Schaarbeek en Evere, maar die zou ten vroegste in 2022 klaar zijn. Stadsvereniging Bral vraagt ook op korte termijn een oplossing voor het mobiliteitsprobleem in Schaarbeek, en pleit daarbij voor een opwaardering van tram 55.

"De metro is geen oplossing voor de mobiliteit in Schaarbeek op korte termijn", zegt Jeroen Verhoeven aan FM Brussel. "Wij vragen daarom een betere bediening van tramlijn 55."

Tram 55 verbindt Bordet met het Rogierplein, min of meer volgens het traject van de geplande metro. Bral vreest dat het Gewest de tram zal afschaffen als de metro er is. In dat geval is het waarschijnlijk dat er geen investeringen meer komen in bijvoorbeeld eigen beddingen om de lijn efficiënter te maken. "Het is tijd dat de regering duidelijkheid schept over tram 55", klinkt het.

Burgemeester Bernard Clerfayt pleit ondertussen voor een metrostation in de wijk Helmet. "Dat is een volkse wijk waar veel mensen wonen en veel winkels zijn", zegt hij.

De regering besliste al dat het Liedtsplein en het Collignonplein (aan het gemeentehuis) een station krijgen, maar de verdere details van de lijn richting Bordet liggen nog niet vast. Ook over het eindstation - Bordet of Haren - is er nog geen beslissing.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?