Nog geen definitief tracé voor metro naar Schaarbeek

Drie mogelijke varianten voor het tracé voor Metro Noord worden verder onderzocht. De Brusselse regering heeft zaterdag tijdens een seminarie in Luik uiteindelijk niet beslist over een definitief tracé. Als alles volgens plan verloopt is er tegen 2022 een metro naar Schaarbeek en Evere. Opmerkelijk is dat het eindstation nog niet vastligt.

In februari al opteerde de Brusselse regering voor het zogenaamde tracé Schaarbeek Dichtbevolkte Wijk (zie ook kaart hieronder). Twee andere mogelijke tracés vielen toen uit de boot. De metrolijn zal het stadscentrum via het Noordstation verbinden met het treinstation Bordet in Evere.

Een studiebureau onderzocht intussen 15 varianten op het tracé Schaarbeek Dichtbevolkte Wijk. Uit die 15 varianten schoof het studiebureau 3 voorkeursvarianten naar voren:

- Variante A langs de stations Liedts, Collignon, Waelhem (met een verbinding naar het Verboekhovenplein), Helmet, Oud Kapelleke (of eventueel Vrede), Bordet.
- Variante B langs de stations Liedts, Collignon, Demolder (Verboekhoven), Riga, Linde, Vrede, Bordet
- Variante C langs de stations Liedts, Collignon, Rayé, Paul Brien, Vandevelde, Oud Kapelleke, Bordet

Het Liedtsplein, Collignonplein en Bordet krijgen dus in elk geval een station. De drie varianten worden nu verder onderzocht. Voor het seminarie had Vervoort aangekondigd dat er één tracé zou gekozen worden, maar dat gebeurde dus niet.

Opmerkelijk is dat het eindpunt van de metrolijn nog niet vastligt. Eén mogelijkheid is Bordet. Maar ook het verder gelegen Haren behoort tot de mogelijkheden. Dat zou een overstap mogelijk maken op de trein (NMBS-lijnen 26 en 36). Desgevallend komt er dan een nieuw metrodepot in Haren, grenzend aan de bestaande MIVB-site in deze Brusselse deelgemeente. In Haren rijst steeds meer verzet tegen de verdere verstedelijking.

Timing
De timing ziet er als volgt uit: nog tot en met 2014 wordt het project verder technisch bestudeerd en wordt ook het stedenbouwkundige richtplan opgesteld. In 2015 en 2016 volgt dan de aanvraag voor een stedenbouwkundige en milieuvergunning. 2017 wordt het jaar van de aanbestedingen, zodat in 2018 met de bouw gestart kan worden.

Die bouw zal naar schatting vier jaar in beslag nemen. Als alles volgens plan verloopt zal de metro in 2022 naar Schaarbeek en Evere rijden.

De uitbreiding van de metro richting Schaarbeek en Evere (de zogenaamde Metro Noord) is noodzakelijk om de groeiende vraag naar openbaar vervoer tussen het centrum van Brussel en het Noorden van het gewest op te vangen.

Vanuit het Noordstation zal de nieuwe metrolijn aansluiten op de huidige noord-zuidverbinding van de MIVB. De huidige premetro op de Noord-Zuid-as wordt dan omgevormd tot een echte metro. Deze metrolijn maakt een rechtstreekse metroverbinding mogelijk vanuit de gemeenten Vorst en Sint-Gillis door het centrum van Brussel naar Schaarbeek en Evere.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?