Metro Schaarbeek niet langs station

De Brusselse regering kiest voor het centrale tracé voor de metro naar Schaarbeek en Evere, dat de meest dichtbevolkte wijken aandoet. De trajecten via het station van Schaarbeek en de Louis Bertrandlaan vallen af. De exacte locatie van de stations ligt nog niet vast.

In de socio-economische studie die vorig jaar werd afgerond zijn drie tracés onderzocht (zie kaart onderaan). Een optie (oranje lijn) was de bediening van station Schaarbeek, een andere was een metro via de Haachtsesteenweg, met onder meer een bediening van de Louis Bertrandlaan (paarse lijn). De studie gaf echter de voorkeur aan een tracé via de meest dichtbevolkte wijken van de gemeente (rode lijn) en de regering sluit zich daar nu bij aan.

"Dit traject heeft het grootste reizigerspotentieel en is bovendien het kortste en dus goedkoopste van de drie onderzochte varianten", zegt minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V).

Stations liggen nog niet vast
Over de exacte inplanting van de stations is nog niet beslist. "Daarover komt overleg met de gemeenten Schaarbeek en Evere", klinkt het. Schaarbeek stemde onlangs een motie voor een lichtjes afwijkend traject met bediening van het gemeentehuis (Colignonplein). Daarover laat de regering nog manoeuvreerruimte.

Critici vonden de voorgestelde stations te dicht op elkaar maar volgens de minister vertrekt de studie van stations om de 700 meter, terwijl de gemiddelde afstand tussen twee stations op het huidige metronet minder dan 500 meter is. In veel buitenlandse steden zijn de afstanden echter groter. De inplanting van stations moet in elk geval gekozen worden in functie van de overstap met andere vervoersmodi, aldus de regering.

Net omwille van de overstap tussen trein en metro was Infrabel voorstander van een bediening van het station Schaarbeek. De gewestregering gaat daar dus niet op in maar laat wel onderzoeken of de metro niet kan worden doorgetrokken van Bordet tot Haren om die functie te vervullen. "Daar kan een multimodale pool gecreëerd worden met spoorwegen 26 en 36. Bovendien kan er eventueel een metrodepot ingeplant worden, grenzend aan de bestaande MIVB-site in Haren."

Werken beginnen in 2018
Daarnaast is het wel degelijk de bedoeling dat de nieuwe lijn zal aansluiten op naar de bestaande Noord-Zuidas van de MIVB. Die premetro moet op zijn beurt worden omgebouwd tot zware metro (zie stuk 'Nieuw metrostation Grondwet tegen 2019').

Ter herinnering: de studie verkoos een zware metro boven een premetro of extra bovengronds vervoer. "Een nieuwe premetrolijn naar Schaarbeek en Evere zou van bij de ingebruikname verzadigd zijn", aldus Grouwels. De nieuwe metro zal ook volledig geautomatiseerd zijn. "Dat is een meerkost van 4,5 procent maar snelheid, frequentie en capaciteit liggen hoger en dus zijn de exploitatiekosten lager."

Dit en volgend jaar wordt het project verder technisch bestudeerd en wordt ook het stedenbouwkundige richtplan opgesteld. 2015 en 2016 zijn voorbehouden voor het behalen van een stedenbouwkundige en milieuvergunning. 2017 wordt het jaar van de aanbestedingen, zodat in 2018 met de bouw kan worden begonnen. Die bouw zal naar schatting vier jaar in beslag nemen. Als alles volgens plan verloopt moeten in de loop van 2022 de eerste metrostellen onder de straten en pleinen van Schaarbeek en Evere rijden. De totale kostprijs wordt geraamd op 570 miljoen euro.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?