'Metrostudie is doorgestoken kaart'

SVG
© Brussel Deze Week
27/02/2013
Een nieuwe metrolijn naar Schaarbeek is broodnodig. Alleen trams volstaan niet. Dat stelt het studiebureau BMN in opdracht van Beliris. Nu blijkt dat het studiebureau eveneens gemachtigd is voor het ontwerp van de metrolijn.

In het parlement rezen heel wat vragen naar de neutraliteit van de haalbaarheidsstudie. Die is uitgevoerd door het consortium Bureau Metro Noord dat tal van grote ingenieursbureaus verzamelt: TVH Grontmij, TPF, Bagon, Amberg, Van Campenhout en Arep.

Het studiebureau moest nagaan hoe de mobiliteit in het noorden van Brussel het best georganiseerd kan worden, rekening houdend met de bevolkingsgroei en een openbaar vervoer dat er nu al uit haar voegen barst. Drie opties werden bestudeerd: meer trams, een ondergrondse tram en een metro.

Uit de kosten-batenanalyse komt een nieuwe metrolijn als het meest geschikte scenario naar voren. Zo bleek tijdens een persconferentie in september van minister-president Charles Picqué (PS) en minister Laurette Onkelinx (PS), bevoegd voor Beliris dat de studie financiert.

Maar eind december bracht de denktank Arau uit dat het studiebureau BMN ook de opdracht heeft gekregen voor alle opvolgende fases van het studiewerk voor een nieuwe metrolijn: de plannen voor het tracé, het ontwerp van de ondergrondse stations en het begeleiden van de werken. "Kan niet," stelt Arau in een communiqué. "De haalbaarheidsstudie is partijdig. BMN heeft belang bij het metroscenario." Volgens Arau is de optie tram daarom slecht onderzocht.

Ook in het Brussels parlement klonk felle kritiek op de werkwijze. Ecolo en FDF vinden het niet verstandig om hetzelfde bureau in te schakelen. "De studies waren beter gesplitst geweest," zegt parlementslid Cécile Jodogne (FDF), zelf van Schaarbeek en eerder voorstander van een metro naar het noorden.

Minister voor Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) ziet er geen graten in. BMN wordt immers niet gevraagd om de werken uit te voeren. Ze gaf ook de kostprijs van beide studies: 880.000 euro voor de eerste fase, 1,2 miljoen euro voor de tweede.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Evere, Samenleving, Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni