Brusselse campagne tegen seksueel geweld focust op 'instemming'

#OhJaJa, onder die noemer verschijnen vanaf woensdag op bussen, trams en metro's in Brussel affiches tegen seksueel geweld. De campagne legt de nadruk op het begrip "seksuele instemming". "We willen een duidelijk signaal geven aan de Brusselaars", aldus Bianca Debaets, staatssecretaris voor Gelijke Kansen (CD&V), die de aftrap gaf van de campagne in het Anspach Shoppingcenter. "Er is pas sprake van instemming als beide mensen volmondig 'ja' zeggen."

Bijna 15 procent van de vrouwen in Brussel kreeg ooit te maken met seksueel geweld, zo blijkt uit een studie van de Universiteit Gent. Een derde van hen geeft aan dat ze daar nu nog last van ondervinden. En meer dan 10 procent heeft ooit onder dwang seks gehad binnen de relatie.

"Het gaat niet enkel om instemming bij eenmalige contacten, maar net zo goed binnen een relatie", aldus Pieter-Jan Debuyst van equal.brussels, het gewestelijke agentschap voor Gelijke Kansen. "Hier zijn nog te veel misvattingen over: het is niet omdat mensen een relatie hebben met elkaar dat er geen sprake kan zijn van dwang."

Slogans

Brusselaars worden naar de URL ohjaja.brussels geleid via slogans als "zij wil rustig een boek lezen, maar jij hebt goesting? ", of "zij is verliefd, maar jij wilt gewoon wat flikflooien?" Een andere slogan luidt: "Een goede relatie begint met een goede dialoog."

"Belangrijk is dat er een machtsevenwicht is tussen beiden, anders is er geen sprake van instemming", zegt Jill Michiels van vzw Zijn, één van de partners van equal.brussels in de strijd tegen seksueel geweld. "Oogcontact kan al veel vertellen, net zoals de lichaamshouding. Maar om alle misverstanden te vermijden is het gewoon belangrijk dat je praat binnen je relatie of voor je seksueel contact hebt."

Op de website krijgen bezoekers meer informatie over het concept "instemming". Ze kunnen testen in hoeverre ze zich bewust zijn van hun eigen attitudes, en op basis van concrete cases wordt duidelijkheid gegeven rond wanneer er sprake is van instemming. 

De Nederlandse versie van de campagne lijkt een knipoog naar de monsterhit van zangeres Aya Nakamura Djadja. De campagne loopt tot 24 maart.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?