Burgerbeweging 1140/0 laat met hoepelrokken zien dat afstand houden op de stoep niet lukt

Met een grote hoepelrok, die ongeveer anderhalve meter moet aangeven, proberen leden van actiegroep 1140/0 elkaar te passeren op de stoep in de wijk Paduwa in Evere. Dat lukt niet, of nauwelijks. Een teken dat de stoepen te smal zijn, vindt het collectief. Ze vragen meer ruimte voor fietsers en voetgangers in de openbare ruimte.

Het collectief vraagt daarom om een herinrichitng van de openbare ruimte. Een indeling die voldoende afstand houden voor voetgangers en fietsers mogelijk maakt. Naast bredere voetpaden zijn ook woonerven volgens hen een goede manier om meer plaats te geven aan voetgangers en fietsers.

In een woonerf mogen voetgangers ook op straat wandelen en mogen fietsers de hele breedte van de weg gebruiken. Auto's mogen nog wel gebruik maken van de straat, maar mogen maximaal twintig kilometer per uur rijden. Brussel-Stad besliste eerder al de hele vijfhoek tot woonerf te maken.

Evere koos voor fietsstraten. Daar hebben tweewielers absolute voorrang en mogen automobilisten er maximaal 30 kilometer per uur rijden. "Het is een verloren kans om alleen op fietsstraten te mikken," zegt Eva Verbist van 1140/0. Alleen fietsers hebben er immers baat bij. "Een woonerf zou een beter alternatief zijn geweest." Het collectief wil daarom meer inspraak in de keuze die de gemeente maakt.

Schepen Pascal Freson (Défi) heeft gekozen voor fietsstraten omdat hij een duurzame ingreep wilde doen in de gemeente, reageert hij. "Ik ben niet tegen een zone 20, maar ik wilde niet iets tijdelijks installeren. De fietsstraten konden blijven, daarom heb ik daarvoor gekozen." In juli zit de gemeente opnieuw samen met onder andere het collectief 1140/0 en fietsersvereniging GRACQ.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?