‘Bussen moeten motor afzetten aan eindhalte’

© Ian YVR

Teveel auto’s en vooral bussen en taxi’s laten hun motor draaien terwijl ze geparkeerd staan. Dat klaagt Brussels parlementslid Anne-Charlotte d’Ursel aan in Le Soir. Vooral MIVB-bussen die aan hun eindhalte de motor op laten staan voor ze opnieuw vertrekken, zijn een probleem.

D’Ursel vertelt dat ze regelmatig klachten krijgt van burgers, vooral mensen die dichtbij bus- of taxihaltes wonen. “Zij horen soms gedurende lange tijd de motor van een auto of bus draaien. Dat zorgt voor geluidsoverlast, een verspilling van brandstof, en vooral: een onnodige luchtvervuiling.”

Een stilstaande wagen met ronkende motor zorgt bovendien voor meer luchtvervuiling dan men zou denken: “Weinigen weten dat een voertuig dat stilstaat met een ronkende motor meer vervuilt dan wanneer het aan 50 kilometer per uur rijdt”, aldus d’Ursel. Van het moment dat een motor langer dan tien seconden draait, is de CO2-uitstoot hoger dan wanneer de motor herstart wordt.

D’Ursel vraagt dat het Brussels Gewest actie onderneemt, bijvoorbeeld met een sensibiliseringscampagne. Ze bracht het onderwerp ook ter sprake in een schriftelijke vraag aan minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A), die liet weten dat het volgens een gewestelijk besluit van 29 maart 2007 verboden is om de motor zonder geldige reden te laten draaien. Ook in de wegcode is een soortgelijke bepaling opgenomen. “Maar er wordt nooit op gecontroleerd”, klaagt d’Ursel.

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Omdat het Gewest al meermaals door Europa op het matje werd geroepen, is activistisch advocatencollectief ClientEarth begonnen met een rechtszaak waarvan de pleidooien in november 2017 beginnen. Burgercollectieven als BruxselAir en Schone Lucht Brussel organiseren sensibiliseringsacties, en in hun zog zijn politici er ook steeds meer mee begaan.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook