Comfortabele fietspaden van Brussel tot Tervuren

De fietspaden langs de Tervurenlaan worden vernieuwd, in Brussel en in Vlaanderen. De huidige fietspaden zijn verouderd, oncomfortabel en in slechte staat. De bestaande fietspaden worden vervangen en ook verbreed. Ook het Vlaamse deel van de Tervurenlaan, voorbij het Vierarmenkruispunt, krijgt brede, vrijliggende fietspaden. Zo ontstaat er een fietssnelweg van Tervuren naar Brussel.

Door de nieuwe fietspaden komt er een comfortabele, ononderbroken fietsroute van bijna 9 kilometer tussen de Montgomeryrotonde en de Jazzfontein aan het Koloniƫnpaleis in Tervuren. Het nieuwe fietspad bestaat uit twee delen: een deel binnen de Ring rond Brussel (we noemen dat hier voor het gemak het 'Brusselse' deel), en een deel buiten de Ring rond Brussel (het 'Vlaamse' deel). Dat zie je op de kaart hieronder.

Het 'Brusselse' deel van de fietsroute is niet zo gekend. Dat fietspad van de Tervuursesteenweg in Oudergem tot het Vierarmenkruispunt is amper zichtbaar vanop de openbare weg en ligt verscholen in het groen. Het is vandaag in slechte staat. Daarom wordt dat fietspad vervangen en verbreed. Er komt een fietspad van circa 3 meter breed.

Aan de andere kant van de Ring rond Brussel, van het Vierarmenkruispunt tot de Jazzrotonde, ligt er zelfs geen fietspad die naam waardig. Daar komen afgescheiden, 2 meter brede fietspaden van asfalt, aan beide kanten van de weg. Die nieuwe fietssnelweg van in totaal 5 kilometer sluit in Tervuren aan op een bestaande fietsroute naar Leuven, via de Leuvensesteenweg of het park van Tervuren.

Grensgeval
Het dossier is complexer dan het lijkt, want de Tervurenlaan houdt geen rekening met de gewestgrenzen: een deel van de weg ligt pal op de grens tussen Brussel en Vlaanderen, dat zie je op de foto hieronder. Brussel bekommert zich over de weg, Vlaanderen over het fietspad dat een paar meter verder door het bos snijdt (dat ligt namelijk grotendeels in het Vlaams Gewest).

Samenwerking tussen de gewesten is dus vereist, er is bijvoorbeeld een samenwerkingsovereenkomst nodig om onder meer vast te leggen wie wat betaalt.

De werken in Vlaanderen beginnen al in mei 2017 en duren tot het einde van het jaar. Het Brusselse deel van de fietsroute is pas later aan de beurt. Aan de Brusselse kant van het Vierarmenkruispunt zal vanaf 2018 gewerkt worden.

Voor de werken in Vlaanderen moeten wel bomen sneuvelen: de kastanjelaars aan beide kanten van de weg worden gekapt, een groot deel van die bomen is ook ziek. Het gaat om meer dan 1.000 bomen. Ze worden vervangen door rode paardenkastanjes, die zijn meer ziektebestendig.

Fiets-GEN
De fietspaden zijn een onderdeel van de prioritaire fietsroute tussen Tervuren en Brussel, een route van het zogeheten fiets-GEN. Dat is een netwerk van belangrijke fietsverbindingen in de Rand rond Brussel en het Hoofdstedelijk Gewest. De twee gewesten sloten in 2012 een akkoord over de routes, die nu langzaam gerealiseerd worden. Doel: meer pendelaars op de fiets krijgen.

Ook op andere locaties wordt overigens gewerkt aan dat fiets-GEN van 400 kilometer, zo komt er een fietsersbrug over de Ring rond Brussel in Diegem.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?