Congres en Kapellekerk bedreigd met sluiting

© Gilderic
De NMBS overweegt om de stations Kapellekerk en Congres te sluiten. De haltes zouden te weinig reizigers trekken en door ze op te doeken zou de spoormaatschappij de stiptheid kunnen verbeteren.

Netwerkbeheerder Infrabel onderzoekt of het mogelijk is de twee stations op de drukste treinas van het land te sluiten. Beide stations worden nog slechts door een beperkt aantal treinen bediend en het aantal reizigers zou te laag zijn. "Een eventuele afschaffing zou een erg positieve invloed hebben op de stiptheid," zegt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts aan brusselnieuws.be.

Brussels Ecolo-parlementslid Celine Delforge ondervroeg minister van Vervoer Grouwels (CD&V) ook over de mogelijke afschaffing in de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement. "Als dit plan doorgaat, betekent dit een extra kost voor de MIVB, die dan de getroffen pendelaars moet overnemen van de NMBS," waarschuwt ze in La Capitale.

Minister Grouwels blijft zelf voorzichtig: "Er is nog geen beslissing, maar als zo'n project op tafel komt te liggen, dan moeten daarover akkoorden gesloten worden tussen de NMBS en het gewest."

De twee stations liggen op de noord-zuidverbinding, de drukste spoorverbinding van het land. Een vertraagde trein op die as heeft meteen grote gevolgen voor al het overige treinverkeer.

De NMBS benadrukt dat er nog geen definitieve beslissing is. Er zou ook een herschikking van de lijnen die de stations aandoen, kunnen komen. Daardoor zouden ook al sporen op de noord-zuidverbinding kunnen vrijkomen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?