Dagelijks dertig klachten via Fix My Street

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
17/07/2013
De eerste resultaten van Fix My Street zijn meer dan bemoedigend. Dagelijks komen er via smartphone of internet dertig meldingen binnen van kapotte straten of trottoirs. Daarbij laat ook de voetganger van zich horen.

De applicatie Fix My Street blijkt een goudmijn voor de dataverzameling van de twee wegbeheerders van het Brussels Gewest: Mobiel Brussel en de gemeentebesturen.
Wie een put of oneffenheid in de weg detecteert, stuurt die via een eenvoudige smartphone-toepassing of website naar de wegbeheerder. Die kan er dan snel naartoe om het wegdek te herstellen.

De app ging van start op 11 februari voor professionele gebruikers (nutsmaatschappijen, de wegbeheerders zelf) en op 30 april voor het grote publiek. In die periode zijn er al 2.802 mankementen aan de openbare weg gemeld via de app, goed voor 30 per dag.

Opvallend: er zijn ongeveer evenveel klachten over de rijweg, als over het voetpad. Telkens 1.300. Over fietspaden (95), bruggen en tunnels (12) of groene ruimtes (68) zijn er veel minder klachten.

De meeste klachten gaan over het versleten wegdek of een put in de weg, samen goed voor de helft van de klachten. Daarnaast zijn er ook tal van klachten over gebrekkige wegsignalisatie, kapotte verkeerslichten, etc.

Wat wordt er met die klachten gedaan? Ook dat valt via de software van het Centrum voor Informatica van het Brussels Gewest na te gaan. Voor maar liefst veertig procent van de klachten is een oplossing gevonden. Iets meer dan de helft is nog in behandeling.

De app laat dus niet alleen weten waar de problemen zijn - vaak heeft de wegbeheerder daar geen goed zicht op - de oplossingsgraad is ook meer dan behoorlijk. Het is wel niet duidelijk of het over 'putjesvullen' gaat, dan wel over een heraanleg van de weg.

Minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) is opgetogen over het succes van de app. Volgens haar bepaalt de kwaliteit van de openbare wegen mee het imago en de aantrekkelijkheid van de stad. Dat de burger daar zelf een rol in kan spelen, is mooi meegenomen.

Ze is nu van plan om de app uit te breiden. Zo zullen ook problemen met de openbare verlichting en het stadsmeubilair gemeld kunnen worden.

Grouwels kondigt ook aan dat vanaf eind dit jaar alle gemeenten zich aansluiten op de web- en smartphoneapplicatie. Momenteel nemen veertien gemeenten deel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni