20180122 UITGELICHT DELIVEROO BRUZZ ACTUA 1600

| De onvrede over de arbeidsvoorwaarden leidde ertoe dat de koeriers zich gingen verenigen.

Deliveroo-fietsers willen niet verplicht zelfstandige worden

Bettina Hubo
© BRUZZ
24/01/2018

De fietskoeriers van Deliveroo voeren deze week elke dag protestacties. Vanaf 31 januari wil de maaltijdbezorgingsdienst alleen nog met zelfstandigen werken, en daar zijn de koeriers het niet eens mee eens.

Al weken morren de fietskoeriers van Deliveroo. Het begon toen het bedrijf in oktober eenzijdig besliste dat alle koeriers vanaf 31 januari dit jaar als zelfstandige of student-zelfstandige zouden moeten werken, waardoor ze een bedrag per levering zullen krijgen in plaats van een uurloon.In heel wat andere Europese landen nam het bedrijf die maatregel ook al.

Nu werkt het merendeel van de maaltijdbezorgers als werknemer, via de coöperatie SMart. Per uur verdienen ze twaalf à dertien euro bruto, of tien à elf euro netto. Als zelfstandige zouden ze 7,25 euro per rit krijgen. “Voor wie dit als job doet, is het niet leefbaar, want als zelfstandige moet je btw en sociale bijdragen betalen,” zegt Martin Willems van de Franstalige christelijke bediendebond CNE. Studenten-zelfstandigen zouden bovendien slechts vijf euro per rit krijgen, omdat zij in principe geen sociale bijdragen betalen. Willems: “Maar boven een bepaald plafond moeten ze wel sociale bijdragen betalen. Bovendien dreigen ze dan ook hun kindergeld en studietoelage te verliezen.”

"Per uur verdienen de koeriers tien à elf euro netto. Als zelfstandige zouden ze 7,25 euro per rit krijgen. Voor wie dit als job doet, is het niet leefbaar, want als zelfstandige moet je btw en sociale bijdragen betalen”

Martin Willems (Franstalige christelijke bediendebond CNE)

Voorts is er een verzekeringsprobleem. Deliveroo wil wel een arbeidsongevallenverzekering voor de zelfstandige fietsers betalen, maar die stelt weinig voor. Willems: “Het is bijna belachelijk. Ziekenhuiskosten worden bijvoorbeeld tot 1.500 euro terugbetaald.” Nu genieten de koeriers die in loondienst zijn bij SMart van de wettelijke arbeidsongevallenverzekering, die een veel betere bescherming biedt.

De onvrede leidde ertoe dat de koeriers zich gingen verenigen. Het KoeriersKollektief ontstond, dat meestal verzamelt op de hoek van de Louizalaan en de Baljuwstraat. Het Kollektief kreeg de steun van de vakbonden en de afgelopen weken werd op zaterdagavond gestaakt. Ondertussen werd er met het bedrijf een vorm van sociaal overleg opgestart. De koeriers eisen dat wie wil toch in loondienst kan blijven. “Deliveroo zegt hierover te willen praten, maar pas nadat iedereen eerst zelfstandige geworden is. Maar dan heb je een voldongen feit,” zegt Willems.

Over de tweede eis van de fietsers wil het bedrijf helemaal niet onderhandelen: een gegarandeerd minimumuurtarief. Dan zou het erop lijken dat de koeriers toch in loondienst zijn, zegt de directie. Willems: “Klopt niet, want er zijn veel zelfstandigen die per uur betaald worden.”

Volgens Deliveroo kunnen de koeriers als zelfstandige meer verdienen. Willems: “Als je drie ritten per uur doet, verdien je misschien meer, maar het gaat om een brutobedrag. Bovendien ligt het gemiddeld aantal ritten op twee per uur. In het nieuwe verloningssysteem draait de koerier op voor elke vertraging: een restaurant dat je laat wachten, moeilijke weersomstandigheden, een hele verre rit.”

Vermits het overleg nog niets heeft opgeleverd, worden de acties deze week opgevoerd.
Ondertussen hebben de vakbonden de kwestie ook voorgelegd aan de Commissie Arbeidsrelaties, een administratie van de FOD Sociale Zekerheid die de aard van arbeids-relaties - zelfstandige of loon-trekkende - beoordeelt.

Voor de vakbonden vormt de hele platformeconomie een nieuwe uitdaging: hoe deze vrije flexwerkers organiseren en hoe hen sociaal beschermen? Ook het KoeriersKollektief is onafhankelijk, slechts enkele koeriers zijn lid van een vakbond. Willems: “Wij respecteren hun onafhankelijkheid, maar willen hen graag steunen en voeren daarom samen het sociaal overleg met de Deliveroo-directie. We respecteren ook dat die jonge gasten graag flexibel werken. Maar dat betekent niet dat ze een heel zwak statuut moeten hebben.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Samenleving, Economie, fietskoeriers, Deliveroo, arbeidsvoorwaarden

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni