Het Brussels Gewest is goed voor 57 procent van alle pakjesleveringen per fiets in België. Dat blijkt dinsdag uit de jaarlijkse barometer van de Belgian Cycle Logistics Federation (BCLF). Het aantal pakjes bezorgd door fietskoeriers is vorig jaar met 70 procent toegenomen.
©
Ivan Put
| Een fietskoerier aan het werk in de straten van Brussel (illustratie).
Brussel goed voor meer dan de helft van alle pakjesleveringen per fiets
Steeds meer pakjes worden geleverd per fiets. Vorig jaar zijn in België meer dan vijf miljoen pakjes door fietskoeriers geleverd, een stijging met 70 procent ten opzichte van een totaal van 3,1 miljoen in 2023, zo meldt de BCLF.
Maar het aandeel van pakjesleveringen per fiets blijft klein ten opzichte van het totale aantal van 408 miljoen pakjes die vorig jaar geleverd werden. De leveringen per fiets laten in de sector wel de sterkste groei optekenen.
De meeste leveringen per fiets vonden vorig jaar plaats in Brussel (57 procent), gevolgd door Vlaanderen (37 procent). Wallonië was goed voor slechts 6 procent. Na Brussel telden vorig jaar Gent (10 procent) en Antwerpen (7 procent) de meeste pakjesleveringen per fiets.
De fietskoeriers legden voor hun pakjes bijna 11 miljoen kilometer af, een stijging met bijna 30 procent ten opzichte van 2023. Zowat 6.200 mensen waren tewerkgesteld als pakjesleverancier per fiets.
Lees meer over: Brussel , Economie , fietskoerier , Belgische pakjessector , pakjesbezorgers