Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Een aanzienlijk deel van de Brusselse leerkrachten vraagt extra steun in de klas om hun job te verlichten. Dat blijkt uit een enquête van Vlaams volksvertegenwoordiger Paul Delva en zijn Brusselse collega Bianca Debaets (beiden CD&V) bij ruim 500 leerkrachten.

In de enquête peilen de twee naar wat de Brusselse leerkrachten positief en negatief vinden aan het Brussels onderwijs. De CD&V-politici vroegen ook wat de leerkrachten vinden van een aantal mogelijke beleidsmaatregelen. Dat bericht De Standaard.

9 op de 10 respondenten geven aan in Brussel te willen blijven werken. Dat cijfer staat in contrast met de steeds grotere uitstroom van leraars uit het Brusselse onderwijs. Acht op tien noemt de multiculturele omgeving de grootste uitdaging aan hun job. 68 procent vermeldt daarbij de taalachterstand en bijna de helft ergert zich aan de attitude van allochtone leerlingen. Vier op tien ervaart het multiculture ook als een verrijking.

Van een resem mogelijke beleidsmaatregelen scoort co-teaching het best. Een derde van de leerkrachten verwacht heil van een extra kracht in de klas om bijkomende ondersteuning te organiseren voor leerlingen die het moeilijk hebben. De beide CD&V'ers zien vooral heil in dit systeem. Een op vier vraagt om het - nog maar net afgeschafte - mentorschap voor jonge leerkrachten weer in te voeren.

Ook het idee van een financieel extraatje voor leerkrachten in Brussel kan met 7 leerkrachten op 10 op bijval rekenen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving