Dertien personen bevangen door CO-vergiftiging in Sint-Gillis

© PhotoNews

In de gemeente Sint-Gillis zijn zondagavond 13 personen bevangen geraakt door een CO-vergiftiging. Eén persoon was ernstig vergiftigd en verloor het bewustzijn, de anderen waren er minder erg aan toe. Ook in Sint-Lambrechts-Woluwe zijn werd een koppel zeventigers opgenomen met een CO-intoxicatie. Zij verkeren evenmin in levensgevaar.

Omstreeks 22.40 uur zondagavond werden de hulpdiensten opgeroepen voor een bewusteloze persoon in een woning aan de Waterloosesteenweg in Sint-Gillis. "Bij het betreden van de woning traden de CO-melders van de hulpverleners meteen in werking. De woning werd verlucht en de bewoners geëvacueerd", zegt brandweerwoordvoerder Walter Derieuw.

Slecht werkende brander

Alle bewoners werden onderzocht door een MUG-arts en 13 van hen bleken een CO-vergiftiging te hebben opgelopen. Eén persoon was ernstig vergiftigd en de twaalf anderen waren er minder erg aan toe. Zeven verschillende ziekenwagens brachten de slachtoffers over naar verschillende ziekenhuizen. Geen van de slachtoffers verkeerde echter in kritieke toestand.

De vergiftiging werd veroorzaakt door een slecht werkende gemeenschappelijke brander in de kelder, een slechte afvoer van de verbrandingsgassen en scheuren in de schouw die door alle verdiepingen gaat. De gasteller en de brander werden verzegeld door Sibelga.

Gelijktijdig in Sint-Lambrechts-Woluwe

Ongeveer gelijktijdig kwam er een noodoproep binnen vanuit de Aprillaan in Sint-Lambrechts-Woluwe, waarbij gevraagd werd naar een ziekenwagen. Brandweer, ziekenwagen en MUG gingen ter plaatse en troffen in een appartement een koppel zeventigers aan dat het slachtoffer was geworden van een CO-vergiftiging.

Beiden werden overgebracht naar het ziekenhuis maar verkeerden niet in levensgevaar. Oorzaak van de vergiftiging bleek een slecht werkende brander in het appartement, die meteen werd verzegeld. Het gebouw werd nadien gecontroleerd en verlucht.

Voer verse lucht aan

"We herhalen graag enkele preventieve maatregelen om een eventuele intoxicatie te vermijden", zegt Derieuw. "Vegen van de schouwen indien nodig, nazicht en onderhoud van de branders door een erkend technieker, idem voor de afvoer van de verbrandingsgassen en toezien op de aanvoer van verse lucht door ventilatie."

De symptomen die kunnen wijzen op een intoxicatie door CO zijn misselijkheid, overgeven, hoofdpijn, wazig zicht, kortademig, moeheid, verward zijn en geen lichamelijke inspanningen meer kunnen doen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?