Dit wordt het nieuwe Sint-Gillisvoorplein

© Bas Smets

Een van de gezelligste pleinen van het gewest wordt volledig heraangelegd. Bas Smets won de ontwerpwedstrijd voor het autovrije Sint-Gillisvoorplein. Hij plant een ruimte in vijf stroken die doorgetrokken worden tot de kerk. De bomen verdwijnen en de huidige blauwe steen wordt hergebruikt.

Het Sint-Gillisvoorplein is sinds vorige zomer definitief autovrij. Het huidige plein oogt echter niet meer zo fris en is ook nog helemaal aangelegd als een parking met straat.

De gemeente Sint-Gillis lanceerde daarom een wedstrijd, die gewonnen is door landschapsarchitect Bas Smets.

Hoogteverschil
Het winnende ontwerp probeert het plein vooral meer eenheid te geven. “Nu is alles wat gefragmenteerd”, zegt Smets aan brusselnieuws.be. “Door vijf zones af te bakenen en helemaal door te trekken tot aan de kerk, geven we een gevoel van continuïteit aan het plein.”

De vijf zones zullen telkens een licht hoogteverschil hebben van een tiental centimeter, een beetje zoals een klassieke trottoirrand. “Op die manier overbruggen we een deel van het hoogteverschil op het plein”, legt Smets uit. “Je zit immers met twee hellingen: van de kerk naar het Jansonplein, maar ook in de breedte.”

De stroken in kwestie zullen het plein meteen ook structureren, denkt Smets. “De dagelijkse markt kan zich bepaalde stroken toe-eigenen, de caféterrassen ook. En als Pleinopenair langskomt, kan de hele breedte gebruikt worden.”

Voor de stroken wil de architect overigens een deel van de huidige stenen hergebruiken. “We zullen de gladde blauwe steen die er nu ligt doorzagen en de nieuw gezaagde zijde als oppervlakte gebruiken. Op die manier kunnen we een kwart van de oppervlakte bedekken. Het gespaarde budget kunnen we dan in kwalitatieve stenen stoppen, liefst graniet.”

Bomen
Opmerkelijk: de bomen die op het Voorplein staan, verdwijnen. De gezonde exemplaren worden verplant naar het plein voor de kerk.

Dreigt het plein daardoor niet erg kaal te worden? “Neen, het probleem met de huidige bomen is dat ze niet genoeg teelaarde hebben en dus nooit groter kunnen worden dan hun huidige afmeting. De verhouding tot de gebouwen is daardoor wat zoek. Bovendien rijden de marktkramers er voortdurend tegen.”

Smets maakt zich sterk dat het plein ook zonder groen zal werken. “De gebouwen langs het plein zijn prachtig en ook in steden als Siena zie je dat pleinen zonder bomen perfect kunnen.”

Banken
Of er ook banken komen op het plein is nog geen uitgemaakte zaak. “We willen graag bewoners betrekken bij de inrichting met straatmeubilair”, zegt Smets. “Maar vaste obstakels liggen moeilijk door de markt.”

De Waterloosesteenweg zou Smets het liefst versmallen ter hoogte van het Voorplein. “Ideaal ware een scenario waarbij het hele plein de steenweg oversteekt op een hoogte, een beetje zoals een grote verkeersdrempel.”

Uiterlijk over 18 maanden moet de stedenbouwkundige vergunning ingediend worden. De gemeente Sint-Gillis hoopt in 2016 met de werken, goed voor 1 tot 1,2 miljoen euro, te starten.

 

 

 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?