Doek valt voor treinen naar Zwitserland

© Steve Morgan via Wikipedia

Volgende maand verdwijnen de twee rechtstreekse treinen vanuit Brussel naar het Zwitserse Bazel. In de plaats krijgt Brussel een rechtstreekse hogesnelheidstrein naar Straatsburg. De reistijd naar die Oost-Franse stad wordt daarmee twee uur korter.

Wie in een Brussels station nog eens wil opstappen op een klassieke langeafstandstrein die wel vier landen aandoet, moet zich reppen. De twee dagelijkse verbindingen met Bazel, via Luxemburg, Metz en Straatsburg, verdwijnen op 3 april definitief van de tabellen.

Het gaat om restanten van het tanende Eurocity-netwerk. Dat kalft verder af naarmate er nieuwe hogesnelheidslijnen worden ingehuldigd. Dit keer is de verlenging van de Ligne Grande Vitesse Est tussen Parijs en Straatsburg en de bijhorende herschikking van het treinaanbod in het noordoosten van Frankrijk de aanleiding om de treinen te schrappen.

De twee treinen, ook bekend als de Iris en de Vauban, hebben een lange geschiedenis die teruggaat tot de jaren 1970 en de prestigieuze Trans-Europ-Express. Jarenlang reden de treinen tot Zürich of zelfs Milaan. Sinds de laatste eeuwwisseling zijn de trajecten echter stelselmatig ingekort en sinds enkele jaren was de rit beperkt tot Bazel. Omdat er ondertussen extra haltes werd toegevoegd, liep de reistijd nog op tot meer dan zeven uur.

Kantelbaktrein
De NMBS was vragende partij om dienst te behouden, maar het trage traject tussen Brussel en Luxemburg is niet langer competitief met het groeiende Franse hogesnelheidsnet. Plannen om de lijn door de Ardennen op te waarderen kwamen tot nu toe nooit van de grond. Enkele jaren geleden was er nog hoop dat de Zwitsers een zogenaamde snellere pendolino (kantelbaktrein) door het bochtige parcours zouden sturen, maar daar kwam niets van in huis.

Reizigers moeten voortaan overstappen in Luxemburg. Het aantal Belgische IC's richting Groothertogdom wordt overigens opgetrokken van zestien naar achttien per dag om het verlies van de Iris en de Vauban te compenseren. Voor bestemmingen in de Elzas of verder is Straatsburg waarschijnlijk een betere overstapplaats. Die stad krijgt immers een rechtstreekse hogesnelheidstrein naar Brussel. In eerste instantie slechts één per dag, maar vanaf de zomer twee. Onderweg stopt de TGV ook in Rijsel, Charles De Gaulle, Champagne-Ardennes TGV en Lorraine TGV.

De reistijd van de nieuwe TGV zal in het begin vier uur bedragen, vanaf de zomer 3.40 uur. Dat is twee uur sneller dan de huidige Eurocity. Medewerkers van de Europese instellingen die naar het Europees parlement in Straatsburg trekken, moeten er wel de metrorit tussen Schuman en het Zuidstation bijtellen. In tegenstelling tot de Eurocity-treinen doet de TGV immers niet de de stations van de Europese wijk aan. Bovendien zal de prijs niet langer vastliggen in functie van de bestemming, maar variëren naar gelang de gekozen rit en het moment van boeken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?