© Rien van de Wall/Wim Menten

Dromen van pleintjes en groen op de Kleine Ring

LV
© BRUZZ
08/06/2016

De Kleine Ring laten evolueren van een stadssnelweg naar een leefruimte met pleintjes en groen. Volgens stedenbouwkundige Rien van de Wall is het geen utopie als we kiezen voor enkele drastische mobiliteitsmaatregelen. Op de website kleinering.be doet hij zijn visie uit de doeken.

De Kleine Ring is misschien wel het ultieme symbool van stadsplanning op maat van de auto. Maar wat als we de plaats van die auto nu terugdringen? Stel je voor dat we een pak autotunnels sluiten en plaats maken om te flaneren en elkaar te ontmoeten, met extra veel groen en hier en daar een waterpartij.

Dat idyllische toekomstbeeld kwam al aan bod in de geprezen studie De Brusselse kleine ring, conflictgebied tussen stad en auto. Zoektocht naar de toekomst van een stedelijke verkeerscollector. Bedenker Rien van de Wall heeft zijn visie nu ook uiteengezet op de website kleinering.be.

Van de Wall stelt voor om het idee van de stadssnelweg helemaal los te laten en verschillende tunnels te sluiten. De stedenbouwkundige argumenteert tegen de investering in extra tunnels. "Een overkapping houdt de gevestigde mobiliteitspatronen in stand, sorteert slechts zeer lokaal positieve effecten voor de leefkwaliteit en brengt gedurende lange tijd hoge aanleg- en onderhoudskosten met zich mee", klinkt het.

De plaats die vrijkomt, moet ervoor zorgen dat stadsbewoners letterlijk licht en lucht krijgen. De wijken die nu gescheiden worden door de Kleine Ring zouden zo ook met elkaar verbonden worden. De Kruidtuin moet in ere hersteld worden en op tal van andere plaatsen moeten esplanades, pleinen en parkjes verschijnen. Tussen Hallepoort en Ninoofsepoort zou het aantal rijstroken zelfs worden teruggedrongen tot één in elke richting.

Klinkt utopisch? Absolute voorwaarde is dat we moeten durven te kiezen voor een compleet ander mobiliteitsbeleid. Investeren in een performant stedelijk spoornet en extra tram- en metroverbindingen zijn een must. Daarnaast zijn ook een stadstol en/of rekeningrijden en een coherent parkeerbeleid, met voldoende overstapparking, noodzakelijk. Als we daar vandaag mee beginnen, kan de visie op 20 jaar realiteit zijn, klinkt het.

Oppositiepartij Groen organiseert op 30 juni een debat over het voorstel in het RITS-café.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni