Een op zes Mobib-kaarten geruild wegens defect

© brusselnieuws.be
19/10/2012
Sinds de lancering van de Mobib-chipkaarten in 2008 hebben MIVB-klanten 17 procent van die kaarten binnengebracht omdat ze defect waren. Vaak ging het om kaarten die stuk gingen door plooien. Maar de maatschappij ruilde ook intacte kaarten om klanten gerust te stellen.

De MIVB heeft momenteel circa 870.000 Mobibkaarten geactiveerd, het merendeel daarvan voor abonnementen. De voorbije vier jaar werden liefst 160.000 van die kaarten ingeruild omwille van een technisch euvel.

De cijfers komen uit het antwoord op een parlementaire vraag van Vincent De Wolf (MR) aan minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) en staan vrijdag in La Capitale.

De minister legt in het antwoord uit dat veel van de geruilde kaarten stuk gingen door draaien of plooien, bijvoorbeeld bij mensen die de kaart in de broekzak bewaarden.

Tegelijk geeft Grouwels toe dat de MIVB ook heel wat kaarten ruilde die eigenlijk niet stuk waren. "Anderzijds hebben moeilijkheden bij valideren, te wijten aan het valideertoestel en niet aan de Mobib-kaart, gezorgd voor vervanging hiervan om de klant gerust te stellen", zegt ze daarover.

Het aantal geruilde kaarten zou in de lijn liggen van buitenlandse cijfers voor chipkaarten bij het openbaar vervoer.

Om technische defecten te vermijden, koos de MIVB in 2011 voor chipkaarten in een steviger materiaal. In de cijfers zijn de gevolgen van die keuze alvast nog niet zichtbaar.

Naast kaarten die geruild werden voor een al dan niet vermeend defect, reikte de MIVB over die vier jaar overigens ook nog eens 13 procent duplicata uit. Die kaarten vervangen Mobib-kaarten die verloren of gestolen raakten. De duplicata zijn - in tegenstelling tot de defecte kaarten - betalend.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni