Eerste fase Zennepark is klaar, open vanaf eind september

© Filou/ Skyscrapercity

De eerste fase van het nieuwe Zennepark, een wandelpad in een stuk voormalige bedding van de Zenne, is klaar. Omdat een aannemer een muur heeft laten instorten op de ingang ervan, kan de promenade wel pas eind september voor het publiek worden opengesteld. De Zennepromenade wordt op termijn nog veel langer en moet uiteindelijk uitkomen aan de overkant van het kanaal, in Laken.

Het eerste deel van het nieuwe Zennepark begint op de straathoek van de Helihavenlaan en de Koning Albert II-laan, tussen het kanaal en de sporen net voorbij Brussel-Noord. Vandaar baant het zich een weg achter huizenblokken tot aan de Masuistraat, in de oude bedding van de Zenne.

Het 'park' is in feite meer een promenade, erkent Serge Kempeneers, hoofd groene ruimten bij Leefmilieu Brussel, aan BRUZZ. "Omdat het pad nergens breder is dan 15 meter, kun je er enkel rustig fietsen." Het parkje zal hier en daar uitgeven op moestuinen en pleintjes achter de huizenblokken, met aan weerszijden van het pad kleine bomen, zithoekjes, speel- en sportveldjes en moestuinen.

“Een maand geleden waren de werken klaar”, vertelt Kempeneers. Dat merkte ook een gebruiker van de blog Skyscrapercity, die al een paar foto's van het parkje postte. “Maar toen viel er dus een muur omver op het park.”

Net naast de ingang van het park is een aannemer begonnen met het afbreken van een oud fabrieksgebouw voor een nieuw bouwproject. “Bij die sloopwerken stortte vorige week de zijmuur die aan het Zennepark grenst in”, zegt Kempeneers. “Uit veiligheidsoverwegingen hebben we in overleg met het kabinet besloten om de opening uit te stellen tot die werf klaar is. Dat is normaal gezien eind september.”

Nieuwe werven vanaf september
Het nieuwe parkje is maar een eerste deel van een veel groter project. In september begint Leefmilieu Brussel met deel 3 van de groene wandelroute, tussen Koninginnelaan en Paleizenstraat. In 2018 volgt ertussenin dan deel 2, tussen Masuistraat en Koninginnelaan.

De route in drie delen ziet er dan ongeveer zo uit:

© google

“We draaien de volgorde om praktische redenen om", klinkt het bij Leefmilieu Brussel. "Langs het traject van deel 2 zijn nu heel veel bouwprojecten aan de gang. De bouwheren zijn blij dat er een nieuw park langs hun achtergevels gaat lopen en willen hun projecten daaraan aanpassen. Openingen en ingangen op het park bieden, of de achtertuinen erop doen aansluiten. Het overleg is nog volop bezig.” In totaal krijgt de nieuwe groenpromenade een oppervlakte van 1 hectare.

Vervolg project na 2018
Maar daar stopt het nog niet. Het Gewest krijgt van Beliris na 2018 nieuwe middelen om de route verder door te trekken. De nodige historische, stedenbouwkundige en stabiliteitsstudies zijn daarvoor nog aan de gang. De kortste route richting kanaal zou via de parking van Sibelga lopen, maar de stroombeheerder zou dat niet zien zitten hebben, meldde stadsbeweging Bral eerder.

Daarom zal de toekomstige route vanaf de Paleizenstraat afbuigen naar het Masuiplein en de Verlengde Masuistraat, een nu afgesloten straatje langs de spoorweg. “We bekijken wel nog hoe erg de bodemvervuiling daar is”, zegt Serge Kempeneers van Leefmilieu Brussel.

“Vandaaruit zal het pad naar het kanaal lopen. Naast de huidige spoorwegbrug staan daar nog de pijlers van een tweede. Die kunnen we hergebruiken voor een fiets- en wandelbrug. De route zal dan eindigen aan de overkant van het kanaal, op de hoek van de Albertstraat en de Paleizenstraat over de Bruggen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?