Eiland Dilbeek heeft eigen masterplan

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
14/11/2012
De Vlaamse Rand en het Brussels Gewest kunnen hun plannen maar moeilijk op elkaar afstemmen: het tanende overleg tussen de beide ministers van Mobiliteit maakt dat al gauw duidelijk. Een groot struikelblok is Dilbeek. Die gemeente schakelde de Vlaamse Bouwmeester in voor een Masterplan Dilbeekse Kern. De studie blijkt een strijdbijl aan de onderhandelingstafel met hogere overheden.

D e Vlaamse Bouwmeester werd twee jaar geleden door Dilbeek in de arm genomen om (onder meer) de mobiliteit van de gemeentekern in kaart te brengen. Het Masterplan Dilbeekse Kern reikt tot over de Ring (en grenst aan Sint-Jans-Molenbeek) en omsingelt de Ninoofsesteenweg. Toch wordt in de studie geen relatie gelegd met buur Brussel.

Het was mooi geweest had de Bouwmeester dit gedragen in een totaalstudie van de verkeersellende in alle gemeenten rond Brussel. Maar neen, de studie bekeek Dilbeek als een eiland zonder buren. "Nadenken over nieuwe overstapparkings voor pendelverkeer hoorde niet tot de opdracht," verduidelijkt het studiebureau Maarch, dat door de Bouwmeester werd aangesteld.

Al tien jaar kijkt de westrand van Brussel met lede ogen naar de pendelstroom vanuit Vlaanderen. De Ring, de Ninoofsesteenweg en de sluiproutes naar de eerste metrohalte Erasmus (2003) hebben de verzadiging al lang bereikt. Toch stelde de Dilbeekse burgemeester Stefaan Platteau (Open VLD) in 2003 onomwonden over het tekort aan transitparkings voor de pendelaars: "Het Brussels Gewest en Anderlecht moeten maar voor nieuwe parkeerplaatsen zorgen." Dilbeek zag en ziet zichzelf niet als deel van het organische geheel van de metropool, ontkent een stuk hoofdstad op Vlaamse bodem te zijn, wil het doorgaand verkeer ontraden.

Het eerste projectplan hing een week (tot en met 5 november) uit in het cultuurcentrum Westrand. Een deel daarvan gaat over verkeerscirculatie, sluipverkeer, een mobiliteitsplan en openbaar vervoer. Bedoeling is 'sterker te staan in de discussie die de gemeente met het Gewest moet voeren, doordat de burgers het project mee dragen', luidt de verdediging van de gemeente. Naar het verkeer dat door de gemeente moet stromen, is geen studie gedaan; er zijn nochtans vier Ring-afritten naar Dilbeek. Hoeveel auto's Dilbeek in komen, is niet bekend. En er is vooral de problematische gewestweg Ninoofsesteenweg (N8). "Wisseling van stoelen binnen de Afdeling Wegen en Verkeer (Vlaams Gewest) heeft tot gevolg gehad dat de studie van de verkeersinstroom niet meer wordt opgevolgd," is het excuus van de gemeente.
De studie stelt simpelweg dat 'het doorgangsverkeer zoveel mogelijk beperkt moet worden en ondergeschikt moet blijven aan het bestemmingsverkeer'. Alsof niemand meer via de Ninoofsesteenweg en laveerwegen naar Brussel kan. Afrit 12 van de Ring wordt beschouwd als een belangrijke oorzaak van het sluipverkeer. Er gaan al lang burgerstemmen op om de afrit af te sluiten op Dilbeekse bodem. "De Ninoofsesteenweg hoeft geen busbaan, laat staan een sneltramspoor; dat alles zorgt voor nog meer lokaal autostrada-effect," schermen wakkere burgers die de studie willen bijkleuren.

Inzake 'overstapparkings' is nergens een voorstel te vinden om het Gewest te ontlasten. Parkeerzones bij de treinstations Dilbeek en Groot-Bijgaarden dienen alleen voor locals. Hetzelfde voor de eindhalte van tram 19 die Berchem, Koekelberg, Jette (metro Simonis) en Laken aandoet. Het kleine aantal parkeerplaatsen volstaat blijkbaar. Het kabinet-Crevits is nu ook gevoelig voor de pendelregio's: "De afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid begint met de opmaak van een parkeerstudie in voorstedelijke vervoersnetwerken," luidde het eind oktober nog. "Vlaanderen zal in overleg met de gemeenten en het Brussels Gewest werk maken van de planning van kleinere overstapparkings." Ook Grouwels verwacht wat van de Vlaamse Rand: "De Brusselse transitparkings vormen enkel een aanvulling op de overstapparkings op Vlaams en Waals grondgebied." Wel is de Brusselse minister slecht geïnformeerd, want ze ziet een te volgen voorbeeld in 'de transitfunctie van de parkings op de Heizelvlakte'. Dat is een fata morgana: de Stad Brussel reserveert daar enkel parkeergelegenheid voor beurzen; er zijn amper transitplekken die aansluiten op het openbaar vervoer.

Dilbeek blijkt in het eerste studievoorstel alle opties ten gunste van de pendelstromen in te willen dijken. "De Lijn en het Vlaams Gewest zitten boven onze hoofden zaken te ontwikkelen. Wat Dilbeek wil, moeten we nog uitmaken. Vandaar dit masterplan," stelt de administratie. Het studiebureau heeft in die geest gewerkt. Eind dit jaar moet Platteau de sjerp afstaan aan een N-VA-burgemeester. Die erft twaalf jaar antigewestelijk beleid.

De dagelijkse pendel

Brussel Deze Week pakt uit met een special rond pendelaars. Twee derde van de pendelaars komt met de auto naar Brussel. Zolang zij niet degelijk kunnen overstappen op het openbaar vervoer, zal de verkeersstroom blijven groeien. Hoewel De Lijn met een nieuw tramnetwerk een flinke bijdrage levert, is lang niet iedereen bereid om mee te werken aan oplossingen die goed zijn voor pendelaar én stad. De volgende stukken stellen het probleem scherp. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , De dagelijkse pendel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni