Elsensesteenweg zit strop

© Mobiel Brussel
De gemeente Elsene stemt niet in met de heraanleg van de drukke Elsensesteenweg. Volgens het gemeentebestuur moet er eerst een degelijke mobiliteitsstudie komen. Vertraging dreigt.

D e Elsense burgemeester Willy Decourty (PS) zegt dat de heraanleg van de Elsensesteenweg minstens een jaar vertraging dreigt op te lopen. De burgemeester wil dat de plannen worden herbekeken, en dat niet alleen het deel tussen de Naamsepoort en het Fernand Cocq­plein gerenoveerd wordt. De socialist meent bovendien dat er geen degelijke mobiliteitsstudie gemaakt is over de gevolgen van de heraanleg. Hij vreest verkeerschaos.

De Elsensesteenweg is een drukke winkelstraat die de Naamsepoort met het Flageyplein verbindt. Naast een winkelstraat is de steenweg ook een druk gebruikte verbindingsweg voor auto's tussen het centrum van Elsene en de Kleine Ring.

Eind november kondigde Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) aan dat er voor het einde van 2011 een volledig nieuwe steenweg zou liggen: het stuk tussen het Cocq­plein en de Naamsepoort wordt in de richting van de Kleine Ring een eenrichtingsstraat voor auto's. Even verderop zouden die dan langs de Vredestraat naar de Waversesteenweg kunnen, die ook eenrichting wordt, en vandaar zouden ze de Naamsepoort kunnen bereiken. Richting Cocqplein komt er dan een rijvak voor bussen en fietsers, zodat de geplaagde MIVB-bus 71 sneller en vlotter door kan.

Maar Elsene dwarsboomt deze plannen. Volgens Decourty voldoet de huidige mobiliteitsstudie niet. "De administratie van mevrouw Grouwels vertelt me dat er wel een studie is, maar die handelt alleen over wat er voor buslijn 71 moet veranderen. Ik breng daartegenin dat zomaar de mobiliteit omgooien in een drukke winkelwijk en het autoverkeer langs de rustigere Vrede­straat sturen, een veel bredere mobiliteitsstudie behoeft dan alleen maar één op maat van de MIVB. En ik vind het absurd dat de voetpaden, die al decennia oud zijn, niet over de volledige lengte van de steenweg worden heraangelegd. Half werk."

Decourty zegt dat het om een persoonlijk standpunt gaat, maar dat het schepencollege hem steunt in zijn bezwaren en die dan ook officieel zal maken. Opmerkelijk, want de plannen voor de heraanleg van de gewestweg zijn al in november in het bijzijn van een vertegenwoordiger van de gemeente voorgesteld.

Stadshervorming
De heraanleg van de Elsensesteenweg komt volledig voor rekening van de MIVB, maar de werkzaamheden aan de Vredestraat zijn dan weer de verantwoordelijkheid van de gemeente. Decourty geeft nog mee dat hij vreest dat twee grote werven in het centrum de verkeerschaos compleet zullen maken.
Brigitte Grouwels haalt de onenigheid tussen Gewest en gemeente aan om te pleiten voor een Brusselse stadshervorming.

'Verloedering dreigt'
Bianca Debaets, gemeenteraadslid in Elsene voor CD&V is ontgoocheld over de houding van burgemeester Decourty. "Dat de gemeente bang is voor verandering wist ik al maar in dit dossier stelt ze zich wel bijzonder onconstructief op. Zonder deze broodnodige ingreep, zal de Elsensesteenweg verder verloederen. De Elsensensteenweg zou een aangename winkel- en wandelstraat kunnen worden, met leuke terrasjes. Met een vrij eenvoudige ingreep los je dus een gigantisch verkeerskluwen op en geef je ademruimte aan de stad en haar bewoners. Ik begrijp niet dat de gemeente dit verhindert."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?