© Infrabel

Er beweegt wat onder de Plaskylaan

© brusselnieuws.be
23/03/2012
Zaterdag gaat de aanleg van de spoortunnel Schuman-Josaphat een nieuwe, cruciale fase in. De nieuwe tunnel wordt verbonden met de bestaande treinkoker van spoorlijn 26. Dat kan hinder veroorzaken voor de bewoners van de Plaskywijk. De stations Meiser, Merode en Delta worden tijdelijk niet bediend.

Zaterdag 24 begint Infrabel met de verbinding van de nieuwe tunnel en de bestaande spoorlijn Halle-Vilvoorde (het oostelijk ringspoor rond Brussel).

"Om dit mogelijk te maken hebben de ingenieurs een gigantische betonnen structuur rond de aansluitingszone gebouwd," luidt het in een persbericht van de spoorwegbeheerder. "Tot zaterdag 31 maart zullen onze mensen, binnen deze nieuwe betonnen structuur, 120 meter van de bestaande tunnel van de spoorlijn Halle-Vilvoorde afbreken. Alles bij elkaar zal er niet minder dan 7.000 kubieke meter puin en grond geëvacueerd worden van de site. In die vrijgemaakte ruimte zullen dan later de twee spoorlijnen (2x2 sporen) samenkomen."

Infonummer voor bewoners
De aansluiting tussen de twee tunnels ligt onder de Eugène Plaskylaan in Schaarbeek. De hinder voor omwonenden en het treinverkeer blijft beperkt omdat de grote werkzaamheden geconcentreerd worden in een week.

"De werken die het meeste lawaai zullen veroorzaken, worden gepland tijdens de dag (uitgezonderd zondag 25 maart) tussen 7 en ten laatste 22 uur." Buurtbewoners die vragen hebben over de werkzaamheden kunnen dagelijks tussen 7 en 22 uur terecht op het gratis infonummer 0800/55.000 van Infrabel.

Zoals eerder gemeld zijn er ook gevolgen voor het treinverkeer op lijn 26. Van maandag 26 tot en met vrijdag 30 maart worden de stations Meiser, Merode en Delta niet bediend.

De aanleg van de nieuwe tunnel tussen de spoorlijnen 161 (Namen-Brusel) en 26 (Halle-Vilvoorde) begon in 2008. Eind 2015 zal deze tunnel de Europese wijk rechtstreeks verbinden met Brussels Airport en steden zoals Antwerpen en Luik. De nieuwe tunnel moet voor een stuk de verzadigde noord-zuidverbinding ontlasten. Infrabel investeert 337 miljoen euro in het belangrijke project, inclusief de uitbouw van het station Brussel-Schuman. Beliris draagt 42 miljoen euro bij.

Vier keer het Atomium
De aanleg van de tunnel is een van de grootste ondergrondse werven sinds jaren in Brussel. Enkele cijfers:

- 255.000 kubieke meter grond uitgegraven, dat is meer dan honderd Olympische Zwembaden
- 82.000 kubieke meter beton gegoten, goed voor 8.200 vrachtwagens
- 11.738 ton betonijzer, ofwel vier keer het gewicht in staal van het Atomium
- dagelijks gemiddeld 200 arbeiders op de werf
- de tunnel is 1.250 meter lang en ligt op een gemiddelde diepte van 15 meter

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni