© Brussels Bike Lanes

Fietsmanager: 'Praag en Budapest steken Brussel voorbij'

© tvbrussel
20/09/2013
Als het op fietsbeleid aankomt, boeken zelfs steden uit het voormalige Oostblok zoals Praag en Budapest tegenwoordig sneller vooruitgang dan Brussel. Dat zegt Frederik Depoortere, de fietsmanager van Mobiel Brussel. Tvbrussel ging kijken hoe het moet in Kopenhagen.

Fietsen, het blijft een heikel thema in autostad Brussel. Het hoofdstedelijk gewest kan nog veel leren van fietssteden zoals Amsterdam of Kopenhagen. "Zelfs sommige Oost-Europese steden zoals Praag of Budapest boeken tegenwoordig sneller vooruitgang dan Brussel en dat is zorgwekkend", aldus fietsmanager Frederik Depoortere op tvbrussel.

Volgens Depoortere is er in Brussel nog altijd te weinig draagvlak voor een echte omwenteling, vooral dan bij Frans- en anderstaligen. "Fietsers moeten van zich laten horen en laten zien dat ze bestaan. Aan Nederlandstalige kant gebeurt dat wel maar aan Franstalige kant is dat anders. In de andere gemeenschappen is het draagvlak niet vergelijkbaar."

Kopenhagen toont hoe het moet. Meer dan een derde van de bevolking gebruikt er de fiets voor de dagelijkse verplaatsingen. "Wij hebben meer fietsen dan inwoners en fietsers leggen hier dagelijks 1,2 miljoen kilometer af", zegt Frits Bredal van de Deense fietsersbond. "Dat levert de maatschappij ook een pak geld op omdat mensen die fietsen minder vervuilen en ook minder ziek zijn en dus minder afwezig van het werk."

Arabische lente
Het fietssucces is in de eerste plaats te verklaren door de goed uitgebouwde infrastructuur. De Deense hoofdstad heeft brede, afgescheiden fietspaden. "Met louter geschilderde fietspaden krijg je nooit alle doelgroepen, inclusief vrouwen en kinderen, op de fiets", zegt Stefan Bendiks van het studiebureau Artgineering.

Behalve de gebrekkige fietspaden zijn ook de kasseien een barrière in Brussel. "We hebben een Arabische lente nodig tegen de religie van de kasseien", aldus Depoortere. "Ook voor voetgangers is dat vaak een pest."

Daarnaast moet het beleid ook het autogebruik ontmoedigen om meer mensen op de fiets te krijgen. "Auto's zijn waanzinnig duur in Denemarken", zegt Klaus Bondam, voormalig fietsburgemeester in Kopenhagen. "Daardoor kopen veel mensen pas op latere leeftijd een wagen en zijn ze het gewoon om autoloos te leven, ook met kinderen."

"In Brussel hebben automobilisten veel voordelen in vergelijking met Kopenhagen", aldus Soren Larsen, een Deen in Brussel. "Parkeren is relatief makkelijk en goedkoop. Er zijn veel parkeergarages en de meeste kantoren hebben een eigen ondergrondse parking. De meeste auto's zijn dan nog eens betaald door de werkgever."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni