Fietspaden en meer groen aan Paleizenstraat en Jules de Trooz

© Brussel Mobiliteit

De Paleizenstraat in Schaarbeek en Brussel-Stad wordt samen met de Jules de Trooz-square volledig heraangelegd de komende jaren. Er komen fietspaden en bomen langs de chaotische weg. Ook het Masuiplein vlak naast de spoorlijn Brussel-Schaarbeek wordt aangepakt, om zo aan te sluiten bij het Zennepark dat naar de Noordwijk loopt.

Het Brussels Gewest heeft een vergunning aangevraagd om de Paleizenstraat aan te pakken, tussen de Jules de Trooz-square aan het Kanaal en de Van Schoorstraat. Ook de square zelf en een stukje van de Paviljoenstraat worden onder handen genomen, samen met een stukje Koninginnelaan waar tram 3, 62 en 93 rijden.

Doel van de heraanleg is de hele omgeving veiliger te maken. De Paleizenstraat is vandaag een brede en chaotische asfaltvlakte, waar nochtans een gewestelijke fietsroute passeert. De Jules de Trooz-square is een druk en gevaarlijk kruispunt, de drie rotondes aan de spoorlijn zijn ondertussen al vier jaar tijdelijk. (Lees verder onder de afbeelding.)

jules de trooz
© Google Earth

Tentakels
Hoog tijd om in te grijpen dus, vond Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A). Er komen bomen en vrijliggende fietspaden van okergeel asfalt langs de versmalde Paleizenstraat, tot aan de Van Schoorstraat. Daardoor daalt het aantal parkeerplaatsen. Die nieuwe fietspaden worden aangesloten op de bestaande. Zo wordt het recente fietspad langs de Groendreef verlengd tot aan de de Trooz-square.

Dat onoverzichtelijke kruispunt wordt anders ingericht: het wordt onmogelijk om via het kruispunt de Antwerpsesteenweg of Koninginnelaan in te rijden. Autoverkeer zal wel richting Paleizenstraat kunnen, een verbinding die vandaag niet bestaat. Het kruispunt krijgt op die manier 4 armen in plaats van de 6 tentakels vandaag. Trams van de MIVB zullen daardoor minder vaak vast staan in het verkeer.

Groen netwerk
Samen met de wegen in de buurt wordt ook het Masuiplein heraangelegd, de thuisbasis van de Zinneke Parade. Dat is vandaag meer een parkeerplaats met bomen dan een plein. Leefmilieu Brussel brengt daar verandering in: er komt een echt plein, dat rekening houdt met de noden van de Zinneke Parade, en ook het verwaarloosde terrein naast de spoorlijn wordt opgeknapt.

Zennepark
© Séverin Malaud - MBHG
Het Masuiplein wordt zo een schakel in het 'groene netwerk' dat moet ontstaan in Brussel. Dat zijn nieuwe groene ruimtes en bestaande parken die allemaal met elkaar verbonden zijn, zoals de Groene Wandeling. Via het Zennepark dat nu verder aangelegd wordt op de oude bedding van de Zenne is het Masuipark dan verbonden met het Gaucheretpark in de Noordwijk. Dat zal dan weer aansluiten op het nieuwe groene netwerk in de Noordwijk.

In de toekomst wordt dat lange, smalle Zennepark nog verlengd richting Laken. Het zal langs de spoorweg Brussel-Jette lopen, om dan via een nieuwe brug het Kanaal over te steken (de brugpijlers zijn er al, een restant van een oude spoorbrug). De overdracht van de terreinen wordt op dit moment geregeld, de aanleg is voor over een jaar of vier, zegt Leefmilieu Brussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?