Gerecycleerde affiches Vlaams Belang heten vluchtelingen welkom aan Beursschouwburg

© Vluchtelingenwerk Vlaanderen
Updated: 11-07-2019 - 10:38

Aan de gevel van de Brusselse Beursschouwburg hangen op de Vlaamse feestdag vier affiches met een beeltenis en een verhaal van een vluchteling. Vluchtelingenwerk Vlaanderen en reclamebureau Mortierbrigade maakten de affiches uit gerecycleerde verkiezingsaffiches van het Vlaams Belang en draait daarmee hun slogan "Eerst onze mensen" om naar "Ook onze mensen".

Vlaams Belang was de grote winnaar van de afgelopen verkiezingen in mei. Hun verkiezingsaffiches, waarop ze onder meer pleiten voor een migratiestop, werden door reclamebureau Mortierbrigade op artisanale wijze gerecycleerd en krijgen nu een tweede leven als affiches voor de campagne van Vluchtelingenwerk Vlaanderen. De vluchtelingenorganisatie vraagt op deze manier om een menselijk gezicht te tonen bij de regeringsvorming.

"Onze boodschap is dat we voor een warm en gastvrij Vlaanderen gaan waar ook vluchtelingen welkom zijn", verduidelijkt Eef Heylighen, woordvoerster van Vluchtelingenwerk Vlaanderen. "We willen een hart onder de riem steken van de mensen die een veilige thuis zoeken en iedereen die hen helpt. In ons Vlaanderen is er geen plaats voor een slogan als 'Eerst onze mensen' en gaan wij voor een slogan 'Ook onze mensen'."

'Haat en onverdraagzaamheid'

De vier grote affiches op de gevel van de Beursschouwburg tonen een portret en een verhaal van vier vluchtelingen die in België neerstreken en hulp kregen van Vluchtelingenwerk Vlaanderen. Daarnaast werden er nog 50 kleinere affiches verspreid. Op de website www.ookonzemensen.be werden de getuigenissen van de vluchtelingen gebundeld en zijn ze ook terug te vinden in de gelijknamige podcast.

"Op de site zijn de verhalen van de vluchtelingen niet alleen te beluisteren, je ontdekt ook hoe elk woord uit het verhaal gelinkt is aan een hatelijke tweet op internet", klinkt het nog bij Vluchtelingenwerk Vlaanderen. "Zo wordt duidelijk hoe de getuigenissen van deze mensen stoten op reacties van haat en onverdraagzaamheid. We kiezen ervoor om deze negatieve, hatelijke en racistische berichten op de sociale media om te zetten in een positieve boodschap."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?