Gewest plant 10.000 parkeerplaatsen aan de rand

Een deel van de parking onder het geplande stadion op Parking C zal permanent gebruikt worden als parking voor pendelaars. Het zou gaan om 3.000 tot 4.000 plaatsen. Daarvoor is wel een verlenging van de metro nodig op Vlaams grondgebied. Op termijn plant het gewest 10.000 parkeerplaatsen in de stadsrand.

De Brusselse regering heeft principieel ingestemd met de inrichting van een pendelparking en een verlenging van de metro tot aan het nieuwe stadion op Parking C. Dat zei minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) in de marge van een persconferentie over de voetgangerszone in het centrum.

"3 à 4.000 plaatsen zouden permanent beschikbaar zijn voor pendelaars", aldus Smet. "Voor de verlenging van de metro zullen wel onderhandelingen met Vlaanderen nodig zijn." Het terrein van Parking C behoort immers tot het grondgebied van de Vlaamse gemeente Grimbergen.

Eind vorige maand was in het Brussels parlement al gebleken dat Stad en Gewest mee de parking onder het geplande stadion op Parking C zouden financieren. Minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD) had toen reeds de intentie uitgesproken om er een overstapparking van te maken.

Pendelparkings moeten automobilisten aanzetten om over te stappen op het openbaar vervoer. Politici beloven al langer meer parkeerplaatsen voor pendelaars rond Brussel, maar concrete realisaties leverde dat nog niet op.

10.000 parkeerplaatsen in de stadsrand
De Brusselse regering heeft op voorstel van minister Smet de strategie voor het gewestelijk parkingbeleid goedgekeurd. Op termijn wil het Brussels Gewest 10.000 parkeerplaatsen bouwen aan de stadsrand.

Op korte termijn worden een reeks bestaande parkeerterreinen die nu onbeheerd zijn, ingericht en uitgebaat als park & ride. Het gaat alles samen om 1.590 plaatsen. Zo komen er onder meer park & rides aan de bestaande parkeerterreinen Stalle (380 plaatsen), Delta (350), Hermann-Debroux (200), Coovi (199), Kraainem (172), Roodebeek (189) en Lennik/Erasmus (100). 

Op iets langere termijn wordt de capaciteit van een aantal van deze parkings fors uitgebreid en worden er op enkele andere locaties nieuwe P+R’s voorzien. Daar gaat het om nog eens 8.000 nieuwe parkeersplaatsen.    

Coovi krijgt er 1.000 parkeerplaatsen bij. De werken starten eind 2016. Aan de Stallestraat zijn ongeveer 740 bijkomende plaatsen voorzien, ook hier start de werf eind volgend jaar. In Kraainem moeten er eveneens 1.000 plaatsen bij komen. Voorts zijn er vijf nieuwe parkings gepland.

Het station van Sint-Agatha-Berchem, dat op termijn een belangrijk GEN-knooppunt wordt, krijgt er 500 extra bij. Aan treinstation Bordet, in de toekomst ook een metrostation, zouden er eveneens 500 bijgebouwd worden. Het gewest plant ook een parking op de middenberm van de A12, ter hoogte van terminus Esplanade (500 plaatsen). Samen met het UZ Brussel wordt bekeken hoe de bestaande parking kan worden uitgebreid.

Smet: 'Metro ligt op 1 kilometer, dat is te ver en dus trekken we die door'
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?