Picnic the streets 08062014 Beursplein
© Sander de Wilde

Gewest wil 25 kilometer extra voetgangerszone tegen 2025

© Belga
28/09/2016

Tunnels sluiten, hele delen Kleine Ring overkappen en tientallen kilometers extra voetgangerszone aanleggen. Het zijn maar enkele ambities uit een ontwerpversie van het nieuwe Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling (GPDO) van de Brusselse regering. De auto zou onder meer gebannen worden aan het Flageyplein, in de Stalingradlaan en in de flessenhals aan Louiza.

Er wordt nog sterk onderhandeld over het nieuwe GPDO, maar de sectie die de Franstalige krant La Dernière Heure kon bemachtigen toont alvast de langetermijnvisie van de Brusselse meerderheid op stadsontwikkeling en mobiliteit. Meest opvallend is de overweging om een heel aantal tunnels te sluiten tegen 2025.

Het kabinet van minister-president Vervoort, die ook belast is met Territoriale Ontwikkeling en Landschappen, onderstreept wel dat de versie die gelekt is oud en mogelijk al achterhaald is. De definitieve versie zal midden oktober worden besproken in het parlement en zal dan ook verspreid worden naar pers en publiek.

Een deel dat alvast niet verouderd is, betreft een forse toename van de voetgangerszones. Het Gewest bestudeert de mogelijkheid om tegen 2025 minstens 25 kilometer straat te veranderen in voetgangerszone. Tegen 2040 zou dat zelfs 40 kilometer moeten worden (en niet 40 vierkante kilometer zoals La Dernière Heure schrijft). Die informatie wordt wel bevestigd aan onze redactie door het kabinet-Vervoort.

De te bestuderen sites staan opgesomd in het voorlopige plan. Het gaat over de centrale lanen waar de werken al aan de gang zijn, de Louizatrechter, de Elsensesteenweg, het Terkamerenbos, de Luxemburgstraat, de Stalingradlaan, de Sint-Lazarusstraat, de Leuvensesteenweg, het Flageyplein, de Graystraat, de Paul Deschanellaan, Sint Gillis Voorplein/Jourdanstraat, de Kuregemsestraat, het gemeenteplein van Molenbeek, de Zavel, de Brabantstraat, de Steenweg op Gent, de Wayezstraat, het Luxemburgplein, het Kardinaal Mercierplein en het Jourdanplein.

In de gelekte versie overweegt het Gewest verder om heel wat stukken van de Kleine Ring te overkappen. Het gaat om de delen tussen Madou en Troon, Naamsepoort en Munthof en Rogier en Kruidtuin. Door die laatste ingreep zou het Kruidtuinpark verbonden kunnen worden met de vijfhoek en kan de Sint-Lazaruslaan worden opgeruimd.

Sluiting tunnels
Naast de overkappingen wordt de mogelijkheid bekeken om tegen 2025 heel wat tunnels te sluiten. Hier gaat het om de Georges Henritrechter en de Montgomery-, Boileau-, Vleurgat- en Baillytunnel. Die laatste twee zouden dan vervangen worden door ondergrondse parkings. De Leopold II-tunnel zou blijven bestaan.

Minister van Openbare Werken en Mobiliteit Pascal Smet laat ondertussen weten dat de passage over de tunnels ondertussen al grondig is herwerkt. Alle concrete tunnelnamen zijn nu geschrapt. "Er moet immers eerst een studie komen over het gebruik en de toekomst van de stadstunnels. Pas als de resultaten van die studie gekend zijn, kan er beslist worden welke tunnels er gesloten kunnen worden en onder welke voorwaarden."

De Louizalaan zelf zou worden omgetoverd tot een open stadsboulevard met fietspaden en veel groen. De Louizaflessenhals verandert dan gedeeltelijk of volledig in een voetgangerszone.

Ook het Parkwayproject, met een versmalling van de E40 staat nog steeds op de rails. Die E40 moet ook een stadsboulevard worden met meer verbindingen met de middenring (R21). Het ontwerp van het verlengde van de nieuwe Reyerslaan tussen Meiser en Vergote zou ook worden herbekeken. Men overweegt een verkleining en betere verbindingen met de omliggende wijken.

‘Democratie opzijgeschoven’
Ook al gaat het nog maar om preliminaire plannen, de oppositie heeft al gereageerd. “Ik stel vast dat de regering beslist heeft om de democratie opzij te schuiven en te kiezen voor de sluiting van een aantal tunnels zonder dat grondig te evalueren of bespreken,” zegt MR-fractievoorzitter Vincent De Wolf aan Belga.

Volgens De Wolf kiest Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) voor hetzelfde discours als zijn Vlaamse tegenhanger Ben Weyts (N-VA) en gaat hij voor een uitbreiding van de noordelijke ring met een betere doorstroom naar de hoofdstad vanuit het noorden, terwijl in het zuiden de toegangen worden geminimaliseerd. “Hierdoor zal de uittocht van de middenklasse uit het Gewest alleen nog maar toenemen,” besluit De Wolf.

‘Alles is voorlopig’
“Blijf alsjeblieft kalm,” reageert Ridouane Chahid (PS) op de uitlatingen van De Wolf. Chahid is voorzitter van de commissie voor Territoriale Ontwikkeling in het Brussels Parlement. ”Het nieuwe GPDO is nog niet goedgekeurd door de regering, alles is nog voorlopig.”

Volgens Chahid toont het nieuwe GPDO wel dat de meerderheid zonder taboe wil nadenken over mobiliteit in Brussel, met bijzondere aandacht voor verschillende verplaatsingsmogelijkheden. “Iedereen moet zich in Brussel kunnen verplaatsen met het vervoersmiddel dat hen het beste uitkomt. Dat kan momenteel niet omdat er te veel opstoppingen zijn door auto’s.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni