Gewestwegen krijgen nog dit jaar 'dropzones' voor deelsteps

© PhotoNews
| Een elektrische deelstep op het de Brouckèreplein.

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) wil tegen eind dit jaar de eerste 'dropzones' voor deelvoertuigen aan de gewestwegen installeren. Deze afgebakende parkeerplaatsen voor deelvoertuigen nemen niet alleen de ergernis rond de rondslingerende deelstepsen weg. "Ook de veiligheid zal verhogen", klinkt het bij het kabinet Van den Brandt.

Tijdens een overleg eerder deze week staken de bevoegde instanties de koppen bijeen om oplossingen te vinden voor de uitdagingen die deelvoertuigen in Brussel met zich meebrengen. Want over een ding is iedereen het eens. “Die nieuwe vormen van mobiliteit zijn er om te blijven”, klonk het luidkeels tijdens de vergadering tussen de politie, het Gewest, de gemeenten en de deelstepproviders.

Een van de mogelijke oplossingen die tijdens die vergadering werd besproken om het parkeerbeleid voor de deelsteps – en fietsen wat strakker en uniformer te maken, is het creëren van zogenaamde dropzones. Bepaalde aangeduide plekken langs voetpaden, waar links en rechts ervan de plaats voorbehouden wordt voor het parkeren van de deeltoestellen, en niet voor wagens.

'Veiliger voor voetgangers'

“Dat maakt het niet alleen duidelijker voor de gebruiker van een deelfiets of step, ook voor de voetgangers biedt het soelaas: gedaan met slalommen tussen slordig geparkeerde steps op de stoep”, klinkt het bij het kabinet van Mobiliteitsminister Van den Brandt.

“Ook de veiligheid zal erop vooruitgaan. Gezien de dropzones op strategische plekken komen, vlakbij zebrapaden, sneuvelen op termijn parkeerplekken waar nodig. Daardoor neemt de veiligheid toe voor voetgangers die niet meer zullen moeten vrezen voor ongeziene, voorbijrazende auto’s bij het oversteken van de straat, want de zichtbaarheid neemt toe."

Hoeveel parkeerplaatsen voor deze maatregel op termijn zullen sneuvelen, is nog niet duidelijk.

Gewest vs gemeenten

Naast de theorie is er ook de praktijk en de toepasbaarheid van de geplande maatregel. Mobiliteitsminister Van den Brandt is enkel bevoegd voor gewestwegen. Dat zou wel eens voor extra verwarring kunnen zorgen indien de gemeenten niet meewerken.

“Het is de bedoeling om, in een eerste fase, op alle gewestwegen de maatregel in te voeren en daarna ook de gemeenten mee te krijgen”, aldus Pieterjan Desmet, woordvoerder van Van den Brandt. "Belangrijk om te benadrukken is dat alle bevoegde instanties vragende partij zijn voor een gestroomlijnd en coherent beleid."

Over een invoeringstermijn is er alvast duidelijkheid. “Voor het einde van het jaar komen de eerste dropzones. Binnen de twee maanden dus", klinkt het.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?