Gezien: de trapauto van Luc Schuiten

© Bruno De Lille
Architect Luc Schuiten, die pas nog van zich liet spreken met zijn tekening van een verkeersvrij Beursplein, is waarschijnlijk de enige Brusselaar met een trapauto. Dat is een elektrisch aangedreven driewieler die bijna 90 kilometer per uur haalt. Schuiten hoopt dat zijn voorbeeld gevolgd wordt.

Brussels staatssecretaris van Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) stuurde deze week een bericht via Twitter met daarbij een opmerkelijke foto van een voertuig met een retro-futuristische look (zie foto). Het blijkt om een trapauto te gaan van Duitse makelij van het merk Twike.

Dat is een driewielig voertuig met trappers en met elektrische aandrijving. "Ik rij er al vijf jaar mee rond en ben er heel blij mee", zegt Luc Schuiten aan brusselnieuws.be. "In Brussel ben ik de enige met dit voertuig, in België zijn we allicht met zes".

'Nooit parkeerproblemen'
"Groot voordeel is de lage kostprijs van het energieverbruik: slechts 30 à 40 euro per jaar. Bovendien heb ik nooit parkeerproblemen. Het voertuig wordt beschouwd als een motor. En daarvoor moet je geen parkeervergoeding betalen," aldus Schuiten, die een 3.000-tal kilometer per jaar aflegt in het voertuig.

Maar zijn beweegredenen om dit voertuig te gebruiken gaan veel verder dan deze praktische argumenten. "Het gaat niet op dat mensen rondrijden in voertuigen die vijftien keer zwaarder zijn dan hun eigen gewicht. Auto's worden almaar zwaarder, onder het mom van een grotere veiligheid, maar de realiteit is net andersom. Hoe zwaarder een voertuig, hoe groter de impact op andere voertuigen en mensen bij een ongeval".

'Verband tussen leven en werk'
"De kostprijs bij aankoop van een Twike, ongeveer 20.000 euro, ligt nog hoog. Maar hoe meer mensen dat voertuig gaan gebruiken, hoe goedkoper het voertuig zal worden."

Volgens Luc Schuiten is er een verband tussen zijn eigen levenswijze en dus ook zijn mobiliteit, en zijn werk. "Beide zijn onlosmakelijk verbonden. Mijn werk als architect weerspiegelt mijn manier van werken en leven."

Schuiten pakte een paar dagen geleden op eigen initiatief uit met een ontwerp van heraanleg van het Beursplein, dat bij hem verkeersvrij wordt. Zijn ontmoeting met staatssecretaris De Lille ging trouwens ook over dat onderwerp.

Gezien

Moedergans die haar kuikens door de Wetstraat loodst of een parkeerticket tot 2110. Stadsbeelden met een verhaal, quoi. Gemaakt door redacteurs of ... door u naar redactie@bruzz.be gestuurd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?