Gezien: kunstinstallaties op Nuit Blanche stellen klimaattoestand in vraag

© Eveline Welschen
| De installatie 'L'eau qui dort' symboliseert het brandende verlangen naar het nieuwe.

De bezoekers die zaterdagavond op en rond de site van Thurn & Taxis in Brussel vertoefden, konden niet naast de vraag om meer aandacht voor klimatologische urgentie kijken. De 17de editie van Nuit Blanche kaartte via vijftien eigenzinnige en imponerende kunstinstallaties de uitdaging op gebied van duurzaamheid en klimaat aan.

Het maatschappelijk en gratis kunstevenement neemt elk jaar een volledige locatie in en koppelt dat aan een specifiek thema. De site van Thurn en Taxis, die de ambitie heeft om een voorbeeldige duurzame wijk te worden, was daarom de ideale locatie voor Nuit Blanche.

De bezoekers werden aan de Materialenkaai meteen verrast door een erg realistische levensgrote potvis die op de oever naast het Brusselse kanaal ligt. De installatie van het collectief Captain Boomer stelt de vraag waarom de potvis overleden is. Zij verwijzen daarbij naar plastiekvervuiling als mogelijke oorzaak.

Cénotaphe, de oneindige stad

Wie wat verder dan de walvis keek, zag enkele oude spookachtige voorwerpen opduiken boven het wateroppervlak van de installatie 'L'eau qui dort' (zie foto). Die symboliseren het brandende verlangen naar het nieuwe.

Op de site van Thurn en Taxis was er nog veel meer te zien. In de Watertoren stond Cénotaphe 0. Een mechanische installatie die voortdurend beeldhouwelementen in beton samenvoegt en weer uit elkaar haalt en zo een oneindige stad vormt.

Aan het gebouw van Leefmilieu Brussel zorgden mechanische spechten dan weer voor een constant wijzigende akoestische compositie, doordat ze bewogen op de onzichtbare golven van mobiele communicatie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?