Groen over tram 71: 'Smet geeft toe aan conservatieve gemeente'

Oppositiepartijen Groen en Ecolo zijn niet te spreken over de beslissing van de regering om de vertramming van buslijn 71 te schrappen. "Door lijn 71 niet te vertrammen, geeft minister Smet toe aan de druk van een conservatieve gemeente en laat hij de gebruikers van het openbaar vervoer in de steek”, zegt fractieleider Bruno De Lille. "Enkel om zijn PS-partners een pleziertje te doen."

De omstreden vertramming van bus 71 staat in het Brusselse regeerakkoord, maar afgelopen weekend besliste de gewestregering om het project te schrappen uit het tienjarenplan voor de MIVB. 

Een stap achteruit en een onbegrijpelijke beslissing volgens oppositiepartijen Groen en Ecolo, die in de vorige Brusselse regering mee aan de kar trokken van de tram.

De lokale meerderheidspartijen PS en MR waren altijd al tegenstanders van het project. "In plaats van het algemeen belang voorop te stellen, heeft minister Smet toegegeven aan de lokale bekommernissen van een gemeentebestuur, dat enkel de auto als een oplossing voor de Brusselse mobiliteitsproblemen ziet", zegt Brussels parlementslid Celine Delforge. 

Delforge vreest overigens dat de komende jaren nog meer investeringen in bovengronds openbaar vervoer zullen moeten wijken omdat de nieuwe metrotunnel in Schaarbeek en Evere het meeste geld naar zich toetrekt.

Nog volgens de groenen is het schrappen van tram 71 niet de eerste foute beslissing inzake mobiliteit. "Het afgesproken parkeerplan werd uitgesteld en wordt afgezwakt op vraag van de gemeenten", klinkt het. "De Stad Brussel krijgt minstens drie nieuwe (en overbodige) parkings in het stadscentrum, de regering laat haar verzet tegen de verbreding van de Ring varen, het Schumanplein wordt dan toch niet autovrij en de fietspaden op de Kleine Ring komen er enkel als er geen plaats van de auto wordt ingenomen."

"Telkens opnieuw moet alles wijken voor de auto, terwijl daar gewoon geen plaats meer voor is in Brussel", zegt fractieleider Bruno De Lille. "De Brusselse mobiliteitsproblemen kan je volgens de regering blijkbaar alleen maar oplossen als je volop inzet op de auto, en de regering maakt zo plaats voor de files van morgen."

Metrobus
Het alternatief voor de tram dat Smet naar voor schuift voor tram 71 is een langere bus met hoog dienstniveau. Iets gelijkaardig werd in het verleden ook al door Groen geopperd. In aanloop naar de verkiezingen ontvouwde die partij het plan voor een metrobus, een netwerk van snelle en performante buslijnen die op korte termijn het openbaar vervoer kunnen versterken. "De frequentie moet dan wel hoog zijn en dat kan alleen met een eigen bedding en dat wil Elsene niet", zegt De Lille. "Dat is het echte probleem." 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?