Groenen: ‘Lucht-Klimaat-Energieplan is niets dan gebakken lucht’

© brusselnieuws.be
29/09/2015

Het Brusselse Lucht-Klimaat-Energieplan, dat de uitstoot van broeikasgassen in Brussel tegen 2025 moet verminderen, is veel te weinig concreet. Er is geen sprake van precieze budgetten of een uitgewerkte timing, zeggen Ecolo en Groen.

“Er is in het plan bijna geen enkele termijn vastgelegd”, zegt Arnaud Pinxteren, Brussels parlementslid voor Ecolo, in La Libre. “Er wordt qua data alleen verwezen naar de bestaande plannen zoals Iris 2, waar we niet van weten of de doelstellingen gerespecteerd zullen kunnen worden. Wat de begroting van het plan betreft, zijn er weinig cijfers. Enkel voorwaardelijke maatregelen die telkens zullen worden aangepast aan de budgettaire situatie van het Gewest.”

“Het plan stelt acties voor, maar die bestaan erin om 'plannen op te stellen' of wil mensen 'sensibiliseren'. Er worden geen prioriteiten gesteld”, reageert collega-parlementslid Annemie Maes van Groen. “En net dat is nodig.”

Het openbaar onderzoek naar het Lucht-Energie-Klimaatplan is inmiddels afgerond. 76 burgers dienden bezwaarschriften in, net als twaalf van de negentien Brusselse gemeenten. "Daarnaast gaf de gewestelijke commissie Mobiliteit vier adviezen", aldus Maes.

Minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) reageerde in de commissie-Leefmilieu dat het plan in november in derde lezing zal komen. Ze sluit niet uit dat het plan nog aangepast zal worden om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van de mensen die een bezwaar hebben ingediend.

Annemie Maes bekritiseert ook dat de minister voor de financiering van haar klimaatplan rekent op de ETS-gelden. Dat zijn inkomsten uit belastingen van luchtvaartmaatschappijen die onder de gewesten zouden moeten worden verdeeld, maar waar al vijf jaar geen akkoord over bestaat. Vlaanderen vindt dat het door de aanwezigheid van Zaventem recht heeft op het leeuwendeel van die inkomsten, maar Brussel is het daar onder het motto 'Niet alleen de lasten, maar ook de lusten' niet mee eens. "De minister gaat er nu van uit dat dit muurvaste dossier tegen november, voor de klimaatconferentie, zal zijn opgelost", zegt Maes.

Zes duidelijke prioriteiten
Voor de groene partijen zou Brussel zich moeten focussen op zes duidelijke, proactieve prioriteiten die de twee voornaamste bronnen van luchtvervuiling in het gewest aanpakken: het autoverkeer en de woningen.

Zij stellen voor om volop te investeren in openbaar vervoer, een kilometerheffing, een stadstol in bepaalde zones, een woonfiscaliteit die energiebesparingen in woningen aanmoedigt, de heropening van de Energiehuizen, en een premiesysteem om verwarming via hout te vervangen door een milieuvriendelijker systeem. De verbranding van hout is volgens de groenen verantwoordelijk voor zowat 40 procent van de uitstoot van fijnstof.

In de huidige omstandigheden vrezen de groene partijen dat Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) met een lege doos naar de onderhandelingen in Parijs zal trekken, waar eind november een internationale klimaatconferentie wordt gehouden die de opvolger van het Kyoto-klimaatverdrag moet opleveren.

Brussel kan zelfs Europese sancties oplopen, denken de groenen. “Verschillende Europese richtlijnen over luchtkwaliteit preciseren termijnen en duidelijke doelstellingen, iets waar Brussel niet langer aan voldoet.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni