Growfunding: 'Wij steunen het kleine in de grootstad'

© Bart Dewaele
| Het team van Growfunding, vlnr. Hanne Lahousse, Dennis Marcelis, Sylvie Leullieux en Frederik Lamote.

Bijna honderd burgerinitiatieven en een handvol start-ups hebben al financiering gezocht via Growfunding. Het Brusselse crowdfundingplatform met sociale inslag organiseert voor zijn vijfde verjaardag een tweedaagse met feest en debat.

In de vorige jaargang – september 2016 tot en met juni 2017 – haalden de verschillende campagnes op Growfunding samen maar liefst 400.000 euro binnen. “We hadden toevallig verschillende initiatieven die grotere bedragen wilden inzamelen, maar meestal ligt het doelbedrag tussen 5.000 en 15.000 euro,” zegt Frederik Lamote. “Growfunding is er om het kleine in de grootstad te ondersteunen.”

Cijfermatig groeien is dan ook niet de eerste ambitie van Growfunding. “Als crowdfunding ter sprake komt, gaat het meestal over de financiële kant, maar voor ons is dat niet de essentie. Wij proberen crowdfunding in te zetten om het stedelijk weefsel te versterken. Onze projecten zijn meestal kleinschalig, maar ze kunnen mensen bij elkaar brengen en bruggen bouwen in een gesegregeerde stad. We tonen dat er ook dingen werken in Brussel en doen mensen geloven in de maakbaarheid van de stad. Dat heet civic crowdfunding.”

Niet Vlaams genoeg
Buiten Brussel valt die boodschap echter nog vaak in dovemansoren. “We willen ons actieterrein graag verder uitbreiden in Vlaanderen, maar als we subsidie vragen, vangen we meestal bot, omdat we niet Vlaams genoeg zouden zijn.”

Zonder projecten geen subsidie, en zonder subsidie geen projecten. Het blijkt bijzonder moeilijk om die cirkel te doorbreken. “Het lijkt soms of er een ruimtelijk criterium wordt gehanteerd, terwijl het toch gaat om een gemeenschapsbevoegdheid. Brussel is toch nog altijd de hoofdstad van Vlaanderen? Andere steden zouden er heel wat van kunnen leren, want de sociale en andere problemen in de grootstad zullen zich over een aantal jaar ook elders voordoen. Dit is het terrein waar je naar oplossingen kan zoeken. In Vlaanderen is echter weinig kennis over de sociale en financiële meerwaarde van civic crowdfunding.”

Ondertussen werkt Growfunding wel vlot mee aan de uitbouw van een internationaal netwerk van gelijkaardige platformen met sociale inslag uit andere steden. Zo zullen collega’s uit onder meer Amsterdam, Londen, Parijs, Bologna en Barcelona, maar ook Detroit en Montréal dit weekend naar Brussel afzakken. “Het kostte maar enkele e-mails om hen te overtuigen,” zegt Lamote. “Dat is het voordeel van de internationale uitstraling van Brussel. Het European Crowdfunding Network maakt van de gelegenheid gebruik om een werkgroep op te richten met de verschillende organisaties. Zo kunnen we met één stem spreken en het Europese beleid beïnvloeden en komen we misschien in aanmerking bij een volgende subsidieronde.”

De conferentie moet echter vooral de aanleiding zijn om kritisch na te denken over de rol en de toekomst van civic crowdfunding. “Het gaat over de impact die we kunnen hebben op de stad, maar ook hoe we kunnen blijven innoveren om mensen toegang te geven tot financiering en de kans geven een netwerk uit te bouwen. De overgrote meerderheid van het ingezamelde geld komt vandaag van burgers. Dat is niet evident. Moeten overheden en bedrijven niet meer bijdragen?”

Voor Growfunding mag hun platform geen alternatief worden voor subsidies, eerder een aanvulling. “Door onze flexibiliteit kunnen we kansen geven aan mensen en organisaties die niet klaar zijn om naar de overheid te stappen, niet de juiste rechtspersoonlijkheid hebben of niet passen in de top-downsubsidiecategorieën. Daarnaast blijft het een rol van de overheid om professionele organisaties meer structureel te ondersteunen.”

Ook ondernemingen zouden een grotere rol kunnen spelen. “Ze zouden bijvoorbeeld een aantal euro kunnen opleggen bij elke ingezamelde euro. Wij kunnen bedrijven een grote maatschappelijke meerwaarde garanderen, met zichtbaarheid op onze drukbezochte website. Ze kunnen toegang krijgen tot netwerken en plekken in de stad.”

Sponsorende bedrijven moeten wel mee zijn met de filosofie van civic crowdfunding: het doel is niet financiering, maar maatschappelijke impact. “Voor de meeste initiatieven is het moeilijk om toegang te krijgen tot bedrijven. Wij dromen ervan om een fonds op te richten met Brusselse bedrijven die elke bijdrage automatisch verhogen met 20 of 30 procent. Meer niet, anders wordt het te makkelijk en investeer je minder in een netwerk, terwijl dat net een belangrijke doelstelling is, om een project te laten doorlopen, of om nieuwe initiatieven te inspireren. Zo versterken we de zelforganiserende capaciteit van de stad.”

Growfunding Hussein Rassim BRUZZ ACTUA 1599
© Growfunding
| Hussein Rassim.

HUSSEIN RASSIM

Is een muzikant uit Bagdad. Op de vlucht voor de oorlog in zijn land, kwam hij in de zomer van 2015 in Brussel terecht. Via Growfunding zamelde hij geld in om een eclectisch album op te nemen met collega-muzikanten die hij ontmoette tijdens zijn vlucht en in Brussel. “Civic crowdfunding is ook nieuwkomers de kans geven om aansluiting te vinden bij de netwerken in de stad,” aldus Lamote.
Hussein heeft ondertussen helemaal zijn draai gevonden. “Hij woont in Anderlecht, heeft een dochtertje en zijn agenda is goed gevuld. Hij heeft hier een publiek gevonden voor zijn muziek.” Op het verjaardags-evenement zal hij spelen, samen met Arumbo, een groep die binnenkort met een eigen campagne komt. “Dat is ook een surplus van ons platform. Door mensen met elkaar in contact te brengen en netwerken te creëren, ontstaan er samenwerkingen en weer nieuwe initiatieven.”

Growfunding kookmet BRUZZ ACTUA 1599
© Growfunding
| Kookmet.

KOOKMET

Is een pop-uprestaurant op de markt van Abattoir. Deelnemers doen samen boodschappen, koken samen en eten samen. Het initiatief is populair bij scholen, maar regelmatig schrijven ook bedrijven zich in. Zo komen uiteenlopende groepen met elkaar in contact. “Het was één van onze eerste campagnes die heel succesvol was en we hebben er heel veel uit geleerd,” zegt Frederik Lamote. “Kookmet loopt nog altijd en heeft Abattoir mee op de kaart gezet bij andere organisaties en ondernemingen.” Die laatste zorgen zo mee voor de financiering van Cultureghem, de vzw die de slachthuissite animeert. “Ook dat is de meerwaarde van civic crowdfunding: een concept dat werkt, kan je blijven verkopen. Dat is interessant voor de sociaal-culturele sector die niet altijd de meest innovatieve is op financieel vlak en soms een beetje subsidieverslaafd. Verenigingen leren dat ze op andere manieren inkomsten kunnen genereren.”

Growfunding brassart BRUZZ ACTUA 1599
© Growfunding
| Brass'art

BRASS’ART

Een van de meest spraakmakende campagnes was die voor BRASS’ART, een laagdrempelig café en cultuurhuis op het Gemeenteplein in Molenbeek. Het ging open op de eerste verjaardag van de aanslagen. “Daar hebben we alles voor in het werk gesteld,” zegt Lamote. “Als het schap achter de toog nog scheef hangt, is het omdat we dat een halfuur voor de opening in de muur geramd hebben en er geen tijd was om op zoek te gaan naar een waterpas.”

De opening moest Molenbeek nieuwe hoop geven na de maandenlange negatieve aandacht. “We wisten dat de internationale media een jaar na de aanslagen opnieuw op het Gemeenteplein zouden staan. Alle Europese en Amerikaanse media zijn er dan ook gepasseerd. Ze moesten ergens hun koffie gaan drinken. Zo hadden ze ook iets positief te vertellen en dat hebben ze in veel gevallen gedaan.”

Over enkele jaren gaat de gemeente het pand renoveren en is het gedaan met Brass’Art, al hopen de initiatiefnemers dat de dynamiek wordt doorgetrokken in het nieuwe project.

Growfunding. Evenement The Civic Crowfunding CityVrijdag 19 en zaterdag 20 januari in de Beursschouwburg growfunding.be/bazaar

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?