Heraanleg Madou laat op zich wachten

© Brussel Mobiliteit

<p>Het plan voor de&nbsp;heraanleg van het Madouplein en het stukje Leuvensesteenweg tot het Sint-Joostplein sleept aan. Gemeente en Gewest plannen nog maar eens een rondje overleg&nbsp;over het project. Ook de heraanleg van Sint-Lazarus is niet meer voor dit jaar.</p>

<p>Volgende maand is het alweer twee jaar geleden dat Walking Madou werd opgedoekt. De gele winkel-wandelstraat maakte in maart 2013 opnieuw plaats voor de auto. Er kwam een tijdelijke opstelling met betonblokken in afwachting van een definitieve heraanleg. </p>&#13;
&#13;
<p>Die heraanleg is echter nog niet voor morgen, zo bleek maandagavond op de gemeenteraad van Sint-Joost. Oppositielid Frederic Roekens (Groen) vroeg burgmeester Emir Kir (PS) naar een stand van zaken. De vergunningsprocedure is immers nog altijd niet afgerond. </p>&#13;
&#13;
<p><strong>Knopen doorhakken</strong><br />&#13;
Kir liet weten dat er eerst nog moet worden overlegd met het Gewest. In april zouden de knopen worden doorgehakt. Op het kabinet van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) is te horen dat er zeker tegen de zomer een beslissing komt.</p>&#13;
&#13;
<p>Het na moeizame onderhandelingen tot stand gekomen compromis uit de vorige legislatuur wordt met andere woorden nog maar eens herbekeken. Noch Kir, noch Smet, wil ingaan op eventuele twistpunten. Wel is duidelijk dat de minister het plan onder meer afstemmen op de geplande afgescheiden fietspaden op de Kleine Ring.</p>&#13;
&#13;
<p>"Smet wenst terecht een beter comfort voor voetgangers en fietsers", zegt Roekens. "De situatie is nu onoverzichtelijk en gevaarlijk. Vorige maand is er nog een voetganger overleden op een zebrapad in de Leuvensesteenweg."</p>&#13;
&#13;
<p>Dat er nog geen beslissing is, betekent waarschijnlijk dat de heraanleg niet meer voor dit jaar is. De betonblokken zullen dus nog een jaartje langer blijven staan. "Bijzonder jammer want ondertussen verloedert de Leuvensesteenweg verder", aldus Roekens. "Kir heeft de kans gemist om de teloorgang tegen te gaan, maar zijn ouderwetse visie op mobiliteit is helemaal gebaseerd op de auto."</p>&#13;
&#13;
<p><strong>Sint-Lazarus</strong><br />&#13;
In dat verband wijst Roekens ook naar de plannen voor het Sint-Lazarusplein en de gelijknamige laan, tussen de Kruidtuin en het Noordstation. "Bas Smets, laureaat van de architectuurwedstrijd, heeft de plannen tot twee keer toe moeten hertekenen. Het doorgaand verkeer wordt uiteindelijk immers niet geknipt."</p>&#13;
&#13;
<p>De herziening van de plannen gebeurde op kosten van de gemeente. "Ondertussen hebben we ook in dat dossier kostbare tijd verloren. Alweer een gemiste kans."</p>&#13;

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?