Honderden bedrijven krijgen overdekte fietsenstalling

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
11/05/2011
Het Brussels Gewest schakelt een versnelling hoger in de aanpak van de auto-overlast. Voortaan moet elk bedrijf van meer dan honderd werknemers een actieplan voorleggen waarmee het autoverkeer wordt teruggedrongen. Honderden bedrijven moeten een overdekte fietsenstalling voorzien.

V andaag zijn Brusselse bedrijven met meer dan tweehonderd werknemers al verplicht om een bedrijfsvervoersplan voor te leggen. Zopas heeft de Brusselse regering beslist om die verplichting uit te breiden naar de kleinere bedrijven, die met meer dan honderd werknemers. Het aantal bedrijven verdubbelt hiermee tot zes- à zevenhon­­derd. Een kleine driehonderdduizend Brus­­selse werknemers zijn hierbij betrokken.

De bedrijven worden verplicht om van alle werknemers de vervoerswijze in het woon-werkverkeer door te geven aan Leefmilieu Brussel. Ook moeten ze het aantal parkeerplaatsen en bedrijfswagens doorgeven, en de bereikbaarheid van de werkplek met de fiets en het openbaar vervoer. Het Brussels Gewest hoopt zo een beter zicht te krijgen op het mobiliteitsgedrag van de Brusselse werknemer.

De bedrijven moeten daarnaast een actieplan ontwikkelen om meer mensen met tram, bus, metro, trein en fiets of carpoolend naar het werk te laten komen. Het Brussels Gewest wil meer in het bijzonder het aantal werknemers dat zonder medepassagiers in de auto naar het werk komt, terugdringen.

Het Brussels Gewest vraagt de bedrijven maatregelen te nemen die het gebruik van openbaar vervoer en fiets aanmoedigen. De bedrijfsvloot moet een gunstige ecoscore hebben en, opmerkelijk, elk bedrijf zal ook overdekte fietsenstallingen moeten hebben voor werknemers en bezoekers, ten minste a rato van een vijfde van het aantal autoparkeerplaatsen en twintig plaatsen meer dan het aantal effectieve fietsers in het bedrijf.

Tot slot zullen de bedrijven ook moeten aantonen dat ze voorbereid zijn op vervuilingspieken, bijvoorbeeld door telewerken mogelijk te maken of alternatieven voor de auto aan te bieden.

Rompslomp
De grote bedrijven, die eerder al bedrijfsvervoersplannen hebben opgesteld, zullen hun plan op 15 oktober moeten indienen. De kleinere bedrijven krijgen de tijd tot half januari volgend jaar.

Met de verplichte bedrijfsvervoersplannen wil het Brussels Gewest het autoverkeer aanpakken. Volgens het Iris 2-plan moet het autoverkeer in de stad tegen 2018 met twintig procent teruggedrongen zijn. Toch speelt de verplichting om bedrijfsvervoersplannen op te stellen, een eerder 'sensibiliserende' rol. Bedrijven worden niet verplicht om het autogebruik te minderen, en er zijn ook geen sancties voor bedrijven die geen bedrijfsvervoersplan indienen.

Bij Beci, de federatie van Brusselse werkgevers, zijn ze er zeker niet tegen dat bedrijven aangespoord worden om na te denken over het mobiliteitsgedrag van hun werknemers. "Een vlot verkeer in de stad is in het belang van alle bedrijven," zegt Tom Smeets van Beci. Wel worden er vraagtekens geplaatst bij de administratieve rompslomp en bij de verplichting om fietsstallingen te plaatsen. "Als die leeg blijven staan, schiet de maatregel zijn doel voorbij."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni