Grond Jeugdhuis De Branding

Jeugdhuis De Branding weer in het slop

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
26/03/2014

Na een odyssee van jaren zou jeugdhuis De Branding dit jaar een nieuwbouw krijgen naast het station van Jette. Maar de VGC-subsidie van een half miljoen euro blijkt te weinig om het plan te realiseren. En de gemeente wil niet bijpassen.

D e Branding moest in 2005 weg uit de zolder in de Lakense Schijfstraat en is sinds die tijd op zoek naar een vaste stek. Het jeugdhuis kreeg even onderdak in Tongeluk in Ganshoren en later in gemeenschapscentrum Essegem.

Intussen probeerde de vorige schepen van Nederlandstalige Jeugd, Brigitte De Pauw (CD&V), een pand te vinden dat verbouwd kon worden tot jeugdhuis. Dat lukte niet. In 2010 bereikten de gemeente Jette en de Vlaamse Gemeenschapscommissie een akkoord over een nieuwbouw: Jette zou een terrein op het Kardinaal Mercierplein in erfpacht geven, de VGC trok 500.000 euro uit voor de bouw.

Normaal gesproken moest de nieuwbouw begin dit jaar beginnen. Maar er is weer een fameuze kink in de kabel. Om te beginnen is de grondruil nog niet afgehandeld. De gemeente wilde een lapje grond ruilen met spoorwegbeheerder Infrabel zodat het jeugdhuis een mooi rechthoekje van 180 vierkante meter zou hebben om te bebouwen. Maar dat is nog altijd niet rond omdat, zo zegt huidig schepen van Nederlandstalige Jeugd Brigitte Gooris (Open VLD), bij Infrabel momenteel niemand bevoegd is voor het dossier.

Dit is maar klein bier in vergelijking met het echte probleem: de kostprijs van de nieuwbouw. Het ontwerp voor het nieuwe jeugdhuis, getekend door architectenbureau L3M, is begroot op 800.000 euro, 300.000 euro meer dus dan het subsidiebedrag van de VGC.

De jongeren van De Branding vinden dat de gemeente moet bijspringen. Deze week sturen ze hierover een open brief, mee ondertekend door andere Jetse jongerenverenigingen, naar het schepencollege. “Zonder hulp van de gemeente gaat het project niet door. Dat zou doodjammer zijn want er is absoluut nood aan een jeugdhuis in Jette,” zegt Yannick Schandené, bestuurder van De Branding. “Door mee te investeren is de gemeente ook meer betrokken en wordt het jeugdhuis geen VGC-eiland op het plein.”

Schepen Gooris ziet het anders: “Wij investeren al want we geven de grond in erfpacht.” Volgens haar staat de gemeente volledig achter de bouw van het jeugdhuis maar struikelt ze over de ‘overdreven’ bouwkost. “Voor 500.000 euro moet je toch een gelijkvloers en een verdieping kunnen bouwen als je de grond krijgt. Er is niet eens een kelder en de eerste verdieping wordt niet afgewerkt. Nog eens 300.000 euro erbij, dat krijg ik niet door het college. Er zijn ook andere noden, de senioren, de bibliotheek.”

Mobiel jeugdhuis
“We hebben altijd geprobeerd de prijs zo laag mogelijk te houden,” zegt Samuel Fuller van JHOB, de vzw die de Brusselse jeugdhuizen ondersteunt en die hier als bouwheer optreedt. “Maar we zijn ook realistisch. Met 500.000 euro komen we er niet. Het gebouw moet akoestisch geïsoleerd worden. Ook zijn we door de ligging op het plein verplicht om twee bouwlagen neer te zetten. Boven het café komt een polyvalente ruimte, die ook door andere Jetse verenigingen kan worden gebruikt. Dat kost natuurlijk geld. Daarom vinden we dat de gemeente haar verantwoordelijkheid moet opnemen.”

Intussen is De Branding verder op de dool. Tot september zat het jeugdhuis in het leegstaande café Barapaat op het Mercierplein. Daar moest De Branding, na drie bloeiende jaren, weer weg omdat het huurgeld op was en de eigenaar zijn café volgende maand heropent. Om de werking toch voort te zetten beginnen de jongeren deze zomer een mobiel jeugdhuis: met een camionette, die ze krijgen van de gemeente en laten ombouwen, willen ze rondtrekken van evenement naar evenement.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Jette, Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni