Kleine Ring: fietspaden in plaats van parkeerplaatsen en bomen

© Brussel Mobiliteit

Tussen het IJzerplein en de Albert II-laan moet de Kleine Ring aan beide kanten brede tweerichtingsfietspaden krijgen. Aan het aantal rijstroken voor auto's zou niet geraakt worden, maar een aantal bomen en parkeerplaatsen zou wel moeten sneuvelen. 

Het Gewest maakt stilaan werk van de door minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) beloofde fietspaden op de Kleine Ring tegen 2018. Na het stukje tussen Lemonnier en de Ninoofsepoort, is nu het tracé tussen de Albert II-laan en het IJzerplein (goed voor 450 meter) voorwerp van een vergunningsaanvraag.

Aan beide kanten van de Kleine Ring (Antwerpselaan en Boudewijnlaan) moet een fietspad voor tweerichtingsverkeer komen van minstens 3 meter breed. Het fietspad zou enkel onderbroken worden ter hoogte van de bushaltes nabij het IJzerplein. Daar moeten fietsers de ruimte delen met voetgangers.

Tussen de Antwerpsepoort en de Emile Jacqmainlaan (richting Kruidtuin) zouden fietsers aangewezen blijven op een ventweg gebruikt door leveranciers en buurtbewoners. De snelheid op de ventwegen wordt wel beperkt tot 30 kilometer per uur.

Op verschillende plaatsen sneuvelen parkeerplaatsen (58 in totaal) en ook bomen om plaats te maken voor het nieuwe fietspad. Alternatieve parkeermogelijkheden zijn er op de Albert II-laan en op de Willebroekkaai. Ook de parking van het Manhattan Center aan het Rogierplein is een optie.  

Om het groenverlies te compenseren komen er nieuwe bomen langs de centrale rijvakken. Het totaal aantal bomen gaat van 84 naar 65, maar die zouden wel mooier en groter moeten worden door betere groeiomstandigheden.

“Het geheel zal majestueus zijn en ontegenzeglijk veel structurerender dan de momenteel aanwezige ongelijke en ver uiteenstaande bomenrijen, die nergens een coherent en pakkend geheel vormen”, klinkt het.

Koning Albert II-laan
Er zijn ook gevolgen voor het bovengronds openbaar vervoer. De haltes van De Lijn worden herbekeken, en de terminus van MIVB-bus 58 verhuist naar de Albert II-laan. Voor die belangrijke as door de Noordwijk loopt overigens ook een vergunningsaanvraag voor een afgescheiden fietspad. (Lees verder na simulatiebeeld)

© Brussel Mobiliteit

Bedoeling daar is de bestaande geschilderde fietspaden over de hele lengte van de laan (800 meter) te vervangen door een verhoogd en afgescheiden fietspad tussen de parkeerstrook en de voetpaden. De laan ligt op een tracé van het geplande Fiets-GEN.

Om het autoverkeer te vertragen en veiliger te maken, wordt het aantal rijstroken tussen de Simon Bolivarlaan en het Gaucheretpark en nabij enkele oversteekplaatsen ook teruggebracht tot één in elke richting.

De plannen voor de nieuwe fietspaden zijn online te raadplegen op de website van Brussel Mobiliteit

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?