De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen dat de Fyra-treinen die nu alleen in Nederland worden gebruikt, toestemming krijgen om ook op het Belgische spoor te rijden. Het gaat dan niet om de probleemtrein V250, maar om de tragere V160 die nu ook gewoon rijdt in Nederland. Die zou dan de verbinding Brussel-Amsterdam kunnen verzorgen.

Momenteel wordt nog altijd onderzocht of en wanneer de hogesnelheidstrein V250 van fabrikant AnsaldoBreda weer kan gaan rijden. Als dat niet het geval is, moet er een alternatief worden gevonden. De Nederlandse Fyra kan een deel van de eventuele oplossing zijn. Dat zei NS-directeur Merel van Vroonhoven vrijdag. Het gaat om de Fyra die vandaag tussen Amsterdam en Breda pendelt, in wezen een gewone intercity met een topsnelheid van 160 kilometer per uur die ook onder de merknaam Fyra rijdt.

Ondertussen wordt steeds harder getwijfeld aan de terugkeer van de V250. "Het is bevreemdend te moeten vaststellen dat 200 technici na twee maanden zoeken nog altijd niet kunnen vertellen wat er nu eigenlijk precies met de falende Fyra aan de hand is", zegt het Nederlands parlementslid Sientje van Veldhoven (D66).

Van Veldhoven verwacht dat staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PVDA) tegen eind april een beter alternatief presenteert dan de oude intercity die nu rijdt tussen Brussel en Den Haag.

De NS onderzoekt ook de mogelijkheid om dubbeldektreinen te laten rijden op de hogesnelheidslijn. De verwachting is dat de V250 ten vroegste over een jaar opnieuw kan uitrijden, of misschien zelfs definitief wordt teruggestuurd naar de fabrikant.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni