Lijn 71: trolleybus of tram via Troon?

© MIVB

Een trolleybus in plaats van een tram op de Elsensesteenweg, of een alternatief tracé via de Malibranstraat tot aan metrostation Troon. Dat zijn twee scenario's die volgens Le Soir op tafel liggen om de politieke strijd rond bus 71 te beslechten.

De gemeente Elsene en het Brussels Gewest liggen al jaren overhoop over de toekomst van bus 71, de drukste van Brussel. De MIVB staat te popelen om de lijn om te bouwen tot een tram, en de vertramming is ook opgenomen in het Brussels regeerakkoord. Maar de lokale meerderheid is als de dood voor een werf op de Elsensesteenweg.

Minister van Mobiliteit Smet (SP.A) liet recent al weten dat hij open staat voor alternatieve oplossingen en volgens de krant Le Soir zijn er twee alternatieven aan de orde. Een eerste is een terugkeer naar de trolleybus. Dat is een bus die op elektriciteit rijdt en gevoed wordt via een bovenleiding. Ooit reden er al trolleybussen over de Elsensesteenweg (op lijn 54). 

Een tweede alternatief is een ander tracé. Komende van de ULB zou de tram aan Flagey kunnen afbuigen naar de Malibranstraat. Via het Blyckaertsplein zouden daarna een deel van de Troonstraat, het station Luxemburg en metro Troon bediend worden. Volgens de gemeente heeft de Troonstraat het voordeel dat ze breder is dan de Elsensesesteenweg.

Het kan echter ook nog altijd dat het initiële plan doorgaat. De verschillende scenario's bieden overigens ook geen oplossing voor de Fraiteurbrug, die in slechte staat is, en het rondpunt voor het Kerkhof van Elsene, dat de gemeente wil beschermen.

In een korte reactie laat de woordvoerder van minister Smet alvast weten dat er niet één scenario voorligt en dat verschillende mogelijkheden bekeken worden, zonder te bevestigen om welke het precies gaat. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?