Brussels Airlines staat, door toedoen van de coronacrisis, opnieuw voor een donkere toekomst

| Brussels Airlines staat, door toedoen van de coronacrisis, opnieuw voor een donkere toekomst.

Lufthansa-baas overlegt vrijdag met De Croo in Brussel

© Belga
13/05/2020

Lufthansa-topman Carsten Spohr komt vrijdag naar Brussel om met de Belgische regering te spreken over de toekomst van Brussels Airlines. Dat heeft minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) dinsdag gezegd in het VRT-programma Terzake.

Als moederbedrijf speelt Lufthansa een cruciale rol in de toekomst van Brussels Airlines, dat dinsdag een zwaar herstructureringsplan aankondigde waarbij duizend jobs op de tocht komen te staan. Er is ook dringend nood aan staatssteun, maar de Duitse maatschappij wil niet van overheidsinmenging weten.

Het herstructureringsprogramma werd dinsdag aangekondigd.

"Je kan moeilijk zeggen: de overheid moet tussenkomen in een privaat bedrijf, maar voor de rest hebben we geen verantwoording af te leggen. Dat gaat niet", zei De Croo. "Ik heb Spohr duidelijk gemaakt dat we mekaar moeten zien in Brussel en we gaan dat vrijdag doen."

Samenwerken met Duitsland en Oostenrijk

Lufthansa houdt het been stijf, maar De Croo hoopt op "redelijkheid". "Op een bepaald moment denk ik dat de nood hoog zal zijn. En als de nood hoog is in een onderhandeling, ook in de Duitse, dan denk ik wel dat we op een bepaald moment tot redelijkheid moeten komen", zei de minister.

Transporteconoom Eddy Van de Voorde legt uit wat de gevolgen van het herstructureringsplan kunnen zijn.

De Croo verwees naar de onderhandelingen die Lufthansa parallel voert met de Duitse en Oostenrijkse overheden. Er zal een oplossing moeten komen "waarin die drie landen zich kunnen vinden", betoogde de minister. Hij heeft naar eigen zeggen bijna dagelijks contact met zijn Duitse en Oostenrijkse collega's. "Natuurlijk zorgen we ervoor dat we niet uit elkaar worden gespeeld."

Blokkeringsminderheid

Intussen meldt de krant La Libre Belgique dat de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) had voorgesteld om, onder voorwaarden, een participatie van 25 procent en één aandeel te nemen in het kapitaal van Brussels Airlines. Dat komt neer op een blokkeringsminderheid. Lufthansa zou dat voorstel maandagavond afgewimpeld hebben.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , Economie , coronacrisis , coronavirus , corona , Brussels Airlines

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni